Dalam Librari ~ A. Samad Said

Dalam librari
aku tersengguk
seorang tua
tersenyum menegur:
Tak guna
membuka buku
menutup mata.
Kan elok
menutup buku
membuka mata?

Mulai esoknya
dalam librari
ku tak pernah
tersengguk lagi
walau orang tua
sudah lama
tiada kusua

Dalam librari
kini ku membaca,
mataku sering
ke kerusi orang tua
yang sudah tiada

~ A. Samad Said

———————————–


Panduan Memikat Wanita. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Panduan Kuruskan Badan. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Rahsia Tarikh Lahir. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan. Nak tau, sila klik sini.

Buat Duit Dengan Email
RM5.00 Setiap Kali Rakan Anda Join

Daftar percuma di sini

17 Responses to Dalam Librari ~ A. Samad Said

  1. cahaya berkata:

    nice poem.. well done sir .. May Allah always bless u.. aminn..

  2. Lola berkata:

    Puisi yang sungguh indah dan bermakna.. Cinta ku pada mu tidak kan pernah terpadam selamanya…

    Teruskan perjuangan mu di dunia ini dan ku ikut jejakmu… Amin

  3. Fatih berkata:

    sesungguhnya,perjalananmu amat panjang dan payah..

  4. bahanbuangan berkata:

    Saya ada pernah terjumpa buku himpunan karya2 A Samad Said. Dan saya ada baca satu puisi tentang pengalaman ketika beliau bertugas dengan sebuah akhbar (jika saya tidak silap), pengalaman menceritakan mengenai mangsa bajnir yang mahu menyampaikan hasrat untuk didengari oleh menteri di kawasan tersebut. Sangat menarik perhatian saya.

    Terima kasih saya ucapkan kepada anda kerana menghimpun karya2 beliau di sini. dapat juga dibaca dan dihayati bersama. Tahniah.

    MahsihLuzd

  5. Kiasatina berkata:

    indah sekali… puisi yg indah bila dibaca seakan-akan kita di alamnya…

  6. nz berkata:

    A Samad Said…dari dulu hingga kini..
    anda memang hebat

  7. izati berkata:

    teringin nk jadi cam A.SAMAD SAID…you are the best….

  8. Awan Sirus berkata:

    puisi itu mengajak aku … tutup buku… buka mata…. lapang akal… hadap alam ….. dunia ini pustakaNya … dalam pustaka ada kalamNya, namun hanya yang melihat dapat kembali kepadaNya

  9. aina berkata:

    puisi dengan kata2 yang indah.. A.SAMAD SAID aku mencintai puisimu yang indah.. ia memberikan sebuah eri yang sangat mendalam…u r the best.

  10. azi berkata:

    boleh tak bagi makna puisi ni

  11. amandil berkata:

    puisi yang membawa kita ke alam mudanya seorang calon sasterawan.

  12. Ndumit berkata:

    Maknanya… Daripada kita mengantuk/tidur lebih baik takyah baca buku. Buka buku pun bukannya nak baca.
    Kalau baca pun bukannya faham. Hilang fokus lah maknanya…

  13. nurul aina berkata:

    sy amat meminati karya a samad said..
    tp skrg sy sdg mencari karya beliau tentang guru..
    dimana blh sy dapati??

  14. […] Dalam Librari ~ A. SamadΒ Said […]

  15. hasanah abu bakar sidek berkata:

    pencarian ilmu harus ditempoh pelbagai dugaan ! MESKIPUN SEMEMANGNYA saya pun begituuu,tapi masih blum ada yg menghilang!dngan tekad dan usaha saya akan cba untuk menghadapinya!

  16. ammo_aien jalil berkata:

    chaiy0k2…mmg bezz…

  17. aisyah amzah berkata:

    puisi ni ditujukan kepade adik aku yg mls nk blaja tuh..sedar-sedar lah amin..orang tua itu mungkin emak kite..

Tinggalkan komen