Advertisements
 

Koleksi Peribahasa Melayu, Simpulan Bahasa Dan Maksud

Peribahasa Melayu, Simpulan Bahasa dan Maksud

Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air
Maksud: Segala-gala yang dikehendaki sudah diperoleh.

Yang lama dikelek, yang baharu didukung
Maksud : Adat yang lama tetap diamalkan di samping budaya hidup yang baharu.

Seperti lembu dicucuk hidung
Maksud : Orang yang selalu menurut kemahuan orang

Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
Maksud : Adat yang tidak berubah; sesuatu yang tetap utuh.

Bagai kaca terhempas ke batu
Maksud : Sangat sedih atau kecewa.

Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.

Bagai Aur Dengan Tebing
Maksud : Hubungan yang rapat antara sama sama yang lain dan saling membantu.

Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
Maksud : mengalami susah senang bersama-sama.

Bara yang digenggam biar sampai jadi arang
Maksud : Mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah sabar, sehingga mencapai kejayaan.

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri
Maksud : Walau bagaimanapun kelebihan di negara orang, tetap negeri sendiri lebih baik lagi.

Melentur buluh biarlah dari rebungnya
Maksud : Mendidik anak biarlah sejak mereka kecil lagi.

Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi
Maksud : Dua orang atau pihak yang sama darjat dalam adat

Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing
Maksud : Bersama-sama menghadapi atau mengerjakan sesuatu.

Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai
Maksud : Kalau takut berhadapan dengan penderitaan , lebih baik jangan melakukan sesuatu yang susah

Indah khabar daripada rupa
Maksud : Perkhabaran tentang sesuatu perkara yang dilebih-lebihkan.

Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
Maksud : Pengagihan yang sama banyak.

Bukit sama didaki, lurah sama dituruni
Maksud : Perhubungan yang sangat akrab, senang susah bersama.

Kacang lupakan kulit
Maksud : Orang yang melupakan asalnya atau orang yang pernah menolongnya setelah mendapat kesenangan.

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
Maksud : Menurut adat atau peraturan di tempat yang kita diami atau tinggal.

Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
Maksud : Menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan

Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua
Maksud : kesilapan yang dilakukan oleh seseorang menyebabkan orang lain yang menerima akibatnya

Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
Maksud : Tak akan tercapai maksudnya kalau tak mahu berusaha dan bersusah payah

Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian
Maksud : Bersusah payah terlebih dahulu untuk mendapatkan kesenangan pada kemudian hari.

Yang bulat tidak datang menggolek, yang pipih tidak datang melayang
Maksud : Sesuatu benda tidak akan datang tanpa usaha

Untung anak lelaki cari-carikan, untung anak perempuan nanti-nantikan
Maksud : orang lelaki yang merisik bakal isterinya.

Bagai ikan pulang ke lubuk
Maksud : a. Orang yang pulang ke tempat asal. b. Kehidupan yang senang.

Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit
Maksud : Sabar mengerjakan sesuatu lama-lama berhasil juga.

Bak cendawan tumbuh selepas hujan
Maksud : Terlalu banyak pada sesuatu masa.

Yang kita kejar tak dapat, yang kita kendong pula berciciran
Maksud : Bernasib malang kerana setelah memperoleh sesuatu, tetapi yang sudah di tangan hilang pula.

Bbiar mati anak, jangan mati adat
Maksud : orang yang kuat perpegang pada adat.

Sediakan payung sebelum hujan
Maksud : Berjaga-jaga dulu sebelum mendapat sesuatu bencana.

Mencari Jalan
Maksud : Berikhtiar menyelesaikan sesuatu perkara.

Memerah Otak
Maksud : Berfikir dengan bersungguh-sungguh.

Berbesar Hati
Maksud : Gembira.

Anak Buah
Maksud : a. Anak saudara. b. Pekerja di bawah jagaan kita.

Tuan Rumah
Maksud : Tempat berlangsungnya sesuatu acara

Batu Penghalang
Maksud : Halangan

Darah daging
Anak dan saudara-mara daripada keturunan sendiri.

Meninggi diri
Maksud : Sombong

Bermuka Dua
Maksud : Tidak jujur.

Baik Hati
Maksud : Bersikap baik dan penyayang (suka menolong).

Tulang Belakang
Maksud : Punca kekuatan/ orang harapan

Terang Hati
Maksud : Lekas pandai.

Rendah Hati
Maksud : Tidak sombong

Murah Hati
Maksud : Pemurah.

Tangan Kosong
Maksud : Hampa.

Lintah Darat
Maksud : Peniaga yang mengambil keuntungan yang terlalu tinggi.

Anak Dagang
Maksud : Orang luar yang datang menetap di sesuatu tempat

Advertisements

643 Responses to Koleksi Peribahasa Melayu, Simpulan Bahasa Dan Maksud

  1. nur nazirah says:

    bagus saya rasa buat lagi

  2. noraishah says:

    bagus !!!! bley larh dpt siapkn keje skolah

  3. mar.c david says:

    boleh saya tahu maksud peribahasa TERANG-TERANG TANAH

  4. yupsss! says:

    terang tanah tu maksudnya ialah tanah tu terang

  5. dadudi says:

    aaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkkkkkkkuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu mmmmmmmmmmmmmeeeeeeeeeeeemmmmmmmmmmmmmmaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnggggggggggggggggg eeeeeennnnnnnnnceeeeeem

  6. kembar says:

    klau leh wat bnyk lagi maksud peribahasa……

  7. nan says:

    betol ckp kembar 2 len kali wat byk ag ekk mksd peribahasa senang ckit nk wt homework

  8. hamba allah yg tengah wat keje skola says:

    tak cukup daaa…
    laen kali wat banyak lagi lorhh..

  9. org nk wat keje skolah says:

    ape mksud “ayam dikepuk mati kelaparan,itik di air mati kehausan

  10. fanny says:

    bagus !!!! bagus!!!!

  11. zzzzzzzzz says:

    zzzzzzbanya yang aq cari x de

  12. as says:

    apa yg dimaksudkan dgn “ayam dibaling kereta berkokok”

  13. nana says:

    cermin muka termasuk dlm peribahasa or simpulah bahasa??

  14. nana says:

    please answer me now!!!

  15. noor natasha says:

    Tolong beri maksud peribahasa di bawah :
    1) Ala kada
    2) Hati terbuka
    3) Ringan tulang, ringan tangan

  16. malik says:

    bagussss

  17. Feny says:

    Sangat bagus.

  18. rusli bin mislan says:

    simpulan bahasa yang tepat

  19. dania says:

    bag0s….
    but if ltk situasi lg bg0s…

  20. princess says:

    kenapa tak de peibahasa yang berkaitan bukit???

  21. princess says:

    boleh sesiapa tolong bagi peribahasa?? kkita nak 8.

    Cth: sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit

  22. hazzri says:

    adeespe ley gtau mksud ‘pohon yg tidak berbuah’?

  23. YuXuan says:

    memanglah bagus……
    dan juga banyak bantu saya dalam Bahasa Malaysia~^^

  24. mastura says:

    x ade keer pribhsa untung batu timbul,untung sabut tenggelam.

    • emjay says:

      untung batu timbul,untung sabut tenggelam…?
      yang betulnya “untung sabut timbul, untung batu tenggelam”…maksudnya hidup berserah diri pada nasib…keadaan yg tak terjamin

      • mr. z says:

        rasenye cam x tepat je.. bukan ke maksud die “setiap sesuatu tu mempunyai kelebihan masing-masing”

  25. noor natasha says:

    kenape sikit sangat????????????????????????
    susah tasha mahu buat homework…………….lalalalalala
    nanti kena vitamin 5a…………….

  26. ~rAindY~ says:

    kn bg0s klu smpuln bhase ni ad bnyk lgi. . .
    sanang den nk wek kajo skulah. . .kekeke

  27. mjay says:

    kalau salah, perbetulkan……..

    seperti pahat dengan penukul – buat kerja apabila disuruh

    tanam tebu di tepi bibir – pandai menabur janji manis tetapi tidak ditunaikan

    menunggu kucing bertanduk – mengharapkan sesuatu yg mustahil

    tumbuk rusuk – memberi rasuah

    ajak-ajak ayam – pelawaan yg tak bersungguh-sungguh

    melukut ditepi gantang – keadaan diri yg tersisih/tidak dipedulikan

    ibarat enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing2 – mementingkan diri sendiri

    ukur baju dibadan sendiri – buat sesuatu biarlah mengikut keupayaan

    bagai layang2 putus tali – keadaan seseorang yang tiada haluan

  28. maya says:

    thanks!:))

  29. syahmi says:

    Saya rasa terlalu banyak peribahasa ini.Cikgu saya nak 30….Tak cukup kut…Kantoi kalau tak cukup…

  30. syahmi says:

    ALAH!Masaalah besar!Takleh print la pulak!Kantoi cikgu sausiling aku!Doakan aku supaya nanti kena sausiling tak jadi cacat….Doakan ye?

    • aten says:

      tulis ar…………………….xkan x reti kowt………………….ap pown aqq akn doakan kau……………………….hehe

  31. syahmi says:

    Penyakit MBDCSK dah datang balik….Bila la nak sembuh.Tak caya ko check.Ader tiga dah!Mampus….

  32. kyrun says:

    simpulan bhsa ape kalau mksud nya “orang yang suka di puji” dan “orang miskin dan tidak berumah tangga”?

  33. mjay says:

    kalau silap perbetulkan……

    suka dipuji = makan angkat.
    orang miskin dan melarat =seperti kerakap tumbuh di batu

  34. ILYANA says:

    napa beri peribahasa sikit sangat???
    susah taw…
    😦

  35. FiSa -DaK SlAmBeR- says:

    Hish!! Apsal sket beben0r peribahasenyer…. Sampai ternganga mul0wt aq meneng0knyer…. Tlg2 arr sape yg bwat laman web nih.. tlg wat byk2 yer… >.<

  36. ira says:

    blog ni sgt bagus untuk pelajar..

  37. Aaifaa says:

    yah0oooo!!!
    my hmwork da cyap!!!
    tanx spe yg uat nie??!!

  38. RINA says:

    VERY NICE .I LIKE IT.>-

  39. Insyirah says:

    ape mksud “bagai bulan jatuh ke riba” ngan “sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna”..
    tlg bgtau secpt mungkin bleh?nnt x siap keje skolah..please…

  40. mjay says:

    bulan jatuh keriba = mendapat keuntungan yg besar/mendapat kesenangan dengan mudah.

    sesal…….= fikir dahulu sebelum berbuat sesuatu supaya tidak menyesal kemudian hari.

    kalau ada yg lebih arif harap perbetulkan..tq

  41. azman says:

    ape mksud “bagai bulan jatuh ke riba” ngan “sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna”..
    tlg bgtau secpt mungkin bleh?nnt x siap keje skolah..please…

  42. azman says:

    simpulan bhsa ape kalau mksud nya “orang yang suka di puji” dan “orang miskin dan tidak berumah tangga”?

  43. azman says:

    #

    Peribahasa Melayu, Simpulan Bahasa dan Maksud

    Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air
    Maksud: Segala-gala yang dikehendaki sudah diperoleh.

    Yang lama dikelek, yang baharu didukung
    Maksud : Adat yang lama tetap diamalkan di samping budaya hidup yang baharu.

    Seperti lembu dicucuk hidung
    Maksud : Orang yang selalu menurut kemahuan orang

    Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
    Maksud : Adat yang tidak berubah; sesuatu yang tetap utuh.

    Bagai kaca terhempas ke batu
    Maksud : Sangat sedih atau kecewa.

    Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
    Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.

    Bagai Aur Dengan Tebing
    Maksud : Hubungan yang rapat antara sama sama yang lain dan saling membantu.

    Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
    Maksud : mengalami susah senang bersama-sama.

    Bara yang digenggam biar sampai jadi arang
    Maksud : Mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah sabar, sehingga mencapai kejayaan.

    Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri
    Maksud : Walau bagaimanapun kelebihan di negara orang, tetap negeri sendiri lebih baik lagi.

    Melentur buluh biarlah dari rebungnya
    Maksud : Mendidik anak biarlah sejak mereka kecil lagi.

    Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi
    Maksud : Dua orang atau pihak yang sama darjat dalam adat

    Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing
    Maksud : Bersama-sama menghadapi atau mengerjakan sesuatu.

    Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai
    Maksud : Kalau takut berhadapan dengan penderitaan , lebih baik jangan melakukan sesuatu yang susah

    Indah khabar daripada rupa
    Maksud : Perkhabaran tentang sesuatu perkara yang dilebih-lebihkan.

    Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
    Maksud : Pengagihan yang sama banyak.

    Bukit sama didaki, lurah sama dituruni
    Maksud : Perhubungan yang sangat akrab, senang susah bersama.

    Kacang lupakan kulit
    Maksud : Orang yang melupakan asalnya atau orang yang pernah menolongnya setelah mendapat kesenangan.

    Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
    Maksud : Menurut adat atau peraturan di tempat yang kita diami atau tinggal.

    Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
    Maksud : Menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan

    Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua
    Maksud : kesilapan yang dilakukan oleh seseorang menyebabkan orang lain yang menerima akibatnya

    Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
    Maksud : Tak akan tercapai maksudnya kalau tak mahu berusaha dan bersusah payah

    Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian
    Maksud : Bersusah payah terlebih dahulu untuk mendapatkan kesenangan pada kemudian hari.

    Yang bulat tidak datang menggolek, yang pipih tidak datang melayang
    Maksud : Sesuatu benda tidak akan datang tanpa usaha

    Untung anak lelaki cari-carikan, untung anak perempuan nanti-nantikan
    Maksud : orang lelaki yang merisik bakal isterinya.

    Bagai ikan pulang ke lubuk
    Maksud : a. Orang yang pulang ke tempat asal. b. Kehidupan yang senang.

    Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit
    Maksud : Sabar mengerjakan sesuatu lama-lama berhasil juga.

    Bak cendawan tumbuh selepas hujan
    Maksud : Terlalu banyak pada sesuatu masa.

    Yang kita kejar tak dapat, yang kita kendong pula berciciran
    Maksud : Bernasib malang kerana setelah memperoleh sesuatu, tetapi yang sudah di tangan hilang pula.

    Bbiar mati anak, jangan mati adat
    Maksud : orang yang kuat perpegang pada adat.

    Sediakan payung sebelum hujan
    Maksud : Berjaga-jaga dulu sebelum mendapat sesuatu bencana.

    Mencari Jalan
    Maksud : Berikhtiar menyelesaikan sesuatu perkara.

    Memerah Otak
    Maksud : Berfikir dengan bersungguh-sungguh.

    Berbesar Hati
    Maksud : Gembira.

    Anak Buah
    Maksud : a. Anak saudara. b. Pekerja di bawah jagaan kita.

    Tuan Rumah
    Maksud : Tempat berlangsungnya sesuatu acara

    Batu Penghalang
    Maksud : Halangan

    Darah daging
    Anak dan saudara-mara daripada keturunan sendiri.

    Meninggi diri
    Maksud : Sombong

    Bermuka Dua
    Maksud : Tidak jujur.

    Baik Hati
    Maksud : Bersikap baik dan penyayang (suka menolong).

    Tulang Belakang
    Maksud : Punca kekuatan/ orang harapan

    Terang Hati
    Maksud : Lekas pandai.

    Rendah Hati
    Maksud : Tidak sombong

    Murah Hati
    Maksud : Pemurah.

    Tangan Kosong
    Maksud : Hampa.

    Lintah Darat
    Maksud : Peniaga yang mengambil keuntungan yang terlalu tinggi.

    Anak Dagang
    Maksud : Orang luar yang datang menetap di sesuatu tempat
    # azman Berkata:
    Mei 11, 2010 at 8:42 pm | Balas

    Peribahasa Melayu, Simpulan Bahasa dan Maksud

    Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air
    Maksud: Segala-gala yang dikehendaki sudah diperoleh.

    Yang lama dikelek, yang baharu didukung
    Maksud : Adat yang lama tetap diamalkan di samping budaya hidup yang baharu.

    Seperti lembu dicucuk hidung
    Maksud : Orang yang selalu menurut kemahuan orang

    Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
    Maksud : Adat yang tidak berubah; sesuatu yang tetap utuh.

    Bagai kaca terhempas ke batu
    Maksud : Sangat sedih atau kecewa.

    Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.

    Bagai Aur Dengan Tebing
    Maksud : Hubungan yang rapat antara sama sama yang lain dan saling membantu.

    Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
    Maksud : mengalami susah senang bersama-sama.

    Bara yang digenggam biar sampai jadi arang
    Maksud : Mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah sabar, sehingga mencapai kejayaan.

    Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri
    Maksud : Walau bagaimanapun kelebihan di negara orang, tetap negeri sendiri lebih baik lagi.

    Melentur buluh biarlah dari rebungnya
    Maksud : Mendidik anak biarlah sejak mereka kecil lagi.

    Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi
    Maksud : Dua orang atau pihak yang sama darjat dalam adat

    Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing
    Maksud : Bersama-sama menghadapi atau mengerjakan sesuatu.

    Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai
    Maksud : Kalau takut berhadapan dengan penderitaan , lebih baik jangan melakukan sesuatu yang susah

    Indah khabar daripada rupa
    Maksud : Perkhabaran tentang sesuatu perkara yang dilebih-lebihkan.

    Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
    Maksud : Pengagihan yang sama banyak.

    Bukit sama didaki, lurah sama dituruni
    Maksud : Perhubungan yang sangat akrab, senang susah bersama.

    Kacang lupakan kulit
    Maksud : Orang yang melupakan asalnya atau orang yang pernah menolongnya setelah mendapat kesenangan.

    Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
    Maksud : Menurut adat atau peraturan di tempat yang kita diami atau tinggal.

    Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
    Maksud : Menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan

    Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua
    Maksud : kesilapan yang dilakukan oleh seseorang menyebabkan orang lain yang menerima akibatnya

    Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
    Maksud : Tak akan tercapai maksudnya kalau tak mahu berusaha dan bersusah payah

    Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian
    Maksud : Bersusah payah terlebih dahulu untuk mendapatkan kesenangan pada kemudian hari.

    Yang bulat tidak datang menggolek, yang pipih tidak datang melayang
    Maksud : Sesuatu benda tidak akan datang tanpa usaha

    Untung anak lelaki cari-carikan, untung anak perempuan nanti-nantikan
    Maksud : orang lelaki yang merisik bakal isterinya.

    Bagai ikan pulang ke lubuk
    Maksud : a. Orang yang pulang ke tempat asal. b. Kehidupan yang senang.

    Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit
    Maksud : Sabar mengerjakan sesuatu lama-lama berhasil juga.

    Bak cendawan tumbuh selepas hujan
    Maksud : Terlalu banyak pada sesuatu masa.

    Yang kita kejar tak dapat, yang kita kendong pula berciciran
    Maksud : Bernasib malang kerana setelah memperoleh sesuatu, tetapi yang sudah di tangan hilang pula.

    Bbiar mati anak, jangan mati adat
    Maksud : orang yang kuat perpegang pada adat.

    Sediakan payung sebelum hujan
    Maksud : Berjaga-jaga dulu sebelum mendapat sesuatu bencana.

    Mencari Jalan
    Maksud : Berikhtiar menyelesaikan sesuatu perkara.

    Memerah Otak
    Maksud : Berfikir dengan bersungguh-sungguh.

    Berbesar Hati
    Maksud : Gembira.

    Anak Buah
    Maksud : a. Anak saudara. b. Pekerja di bawah jagaan kita.

    Tuan Rumah
    Maksud : Tempat berlangsungnya sesuatu acara

    Batu Penghalang
    Maksud : Halangan

    Darah daging
    Anak dan saudara-mara daripada keturunan sendiri.

    Meninggi diri
    Maksud : Sombong

    Bermuka Dua
    Maksud : Tidak jujur.

    Baik Hati
    Maksud : Bersikap baik dan penyayang (suka menolong).

    Tulang Belakang
    Maksud : Punca kekuatan/ orang harapan

    Terang Hati
    Maksud : Lekas pandai.

    Rendah Hati
    Maksud : Tidak sombong

    Murah Hati
    Maksud : Pemurah.

    Tangan Kosong
    Maksud : Hampa.

    Lintah Darat
    Maksud : Peniaga yang mengambil keuntungan yang terlalu tinggi.

    Anak Dagang
    Maksud : Orang luar yang datang menetap di sesuatu tempat

  44. nabihah says:

    sy nak cari simpulaln bahasa bukan peribahasa

  45. sailydeya says:

    .ape nie tiru kat ats.. x mean laa.. x tie cri sndri ke.. c’gadess..

  46. fazwina says:

    . dier x scorelh kot… hehehehehehehehehehe…… luv gurlz…

  47. kelly tang says:

    saya nak cari maksud peribahasa….
    ‘gunting dalam lipatan’

    hope u can reply me as soon as posible in my email address.
    Thank You

    • gunting dalam lipatan bermaksud kawan yang mengkhianati kawan baiknya sendiri.

      i hope you can chatting with me.tolong balas ye….
      tolong kasi e-mail awak ye…

  48. aten says:

    maksudnya org jht dlm kuarga

  49. irdina says:

    btol tu…. pndai nyew…

  50. azman says:

    ape maksud ‘memerah otak’

  51. Adeq says:

    Gunting dalam lipatan = musuh dalam selimut = pembelot/org yg kita percayai tetapi mempunyai niat jahat dengan kita

  52. Adeq says:

    Dah terantuk baru nak ternadah = apabila dah menerima akibatnya baru nak sedar

  53. Adeq says:

    Kera dihutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan = melebih-lebihkan orang luar daripada keluarga sendiri

  54. Adeq says:

    Rezeki secupak, manakan jadi segantang = Jika tiada usaha, benda yang sedikit tidak akan menjadi banyak

  55. Adeq says:

    Ada tangga hendak memanjat tiang = melaksanakan cara yang susah untuk mencapai sesuatu perkara sedangkan terdapat cara yang mudah

  56. Adeq says:

    Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandung kerbau menguak. = Menyesuaikan diri di tempat org

    Air tawar secawan ditunangkan ke dalam laut, takkan dapat menghilangkan masinnya air laut. = Berat mata memandangkan berat lagi bahu memikul. = Melihat kesusahan seseorang terasa peritnya apatah lagi orang yang menanggungnya.

    Seperti kacang lupakan kulit. = melupakan jasa

    Air susu dibalas dengan air tuba. = Beri bunga dibalas tahi. = melakukan kebaikan tetapi menerima kejian

    Bercintakan geliga di mulut naga = Menunggu bulan jatuh ke riba = Mengharap kucing bertanduk = Mengharapkan sesuatu yang mustahil.

  57. Adeq says:

    Bagai nangka masak gugur = Orang Yang Bertubuh Besar Jatuh

    Air setitik dilautkan, tanah seketul digunungkan = Membesar-besarkan perkara yang kecil.

    Adat periuk berkerak,adat lesung berdedak
    = Tiap-tiap usaha memerlukan ketabahan dan kerajinan

    Air diminum terasa duri,nasi dimakan terasa sekam
    = Sangat sedih sehingga tidak enak makan dan minum.

    Angin Tak Dapat Ditangkap,Asap Tak Dapat Digenggam =
    Berita-berita buruk tak dapat disembunyikan,kelak akan tersiar juga.

    Hangus tiada berapi, karam tiada berair =
    Menderita kesusahan kerana kematian atau kehilangan kekasih

    Apabila tumbuh-nyiur itu patah,tumbuh nyiur juga akan gantinya =
    Ganti yang hilang mestilah yang sama pula

    Air mudik sungai, semua teluk diranai =
    Orang pemboros berbelanja tanpa perhitungan

    Akan memikul tiada berbahu, akan menjunjung kepala luncung =
    Tidak berdaya mengerjakan sesuatu pekerjaan , kerana tiada berilmu dan berwang

    Adat sepanjang jalan, cupak sepanjang betung
    = Segala perbuatan ada adat dan peraturannya masing-masing

    Adat yang menurun, syarak yang mendaki
    = Adat yang menuju kerendahan dan tidak sanggup menghadapi pergolakan masa tetapi syarak menuju ketinggian dan dapat mengatasi segala gerakan yang menentangnya

    Anak harimau jangan diajak bertampar,ingat-ingat kukunya
    = Jangan mencari musuh dengan orang yang lebih kuat dan lebih persediaannya.

    Dianjung seperti payung, diambak seperti kasur
    = Orang yang sangat dimuliakan

    Asal besi pengapak kayu, asal emas menjadi penduk
    = Darjat seseorang dapat ditentukan pada sifatnya.

    Apa kurang pada belida, sisik ada tulang pun ada
    = Cukup mempunyai segala yang diperlukan.

    Akan mengaji ‘surat’lah hilang, akan bertanya, ‘guru’lah mati = Dalam keadaan serba salah

    Apakah gunanya kemenyan disimpan sebesar tungku, kalau tidak dibakar = Kepandaian hendaklah diajarkan kepada orang lain, kerana kalau disimpan akan hilang begitu saja.

    Ayam tidur senang di dalam reban, musang yang susah beredar sekeliling = Tidak senang melihat kebahagiaan orang lain.

    Angguk enggan, geleng mahu, unjuk tidak diberikan = Lain di mulut lain di hati

    Enau Sebatang Dua Sigainya = Seorang perempuan yang menduakan suaminya

    Gajah Mati Tulang Setimbun = Orang kaya yang mati banyak meninggalkan hartanya

    Emas Berpeti Kerbau Berkandang = Harta benda harus disimpan baik-baik di tempatnya masing-masing supaya selamat

    Gemuk membuang lemak, cerdik membuang kawan = Sesudah kaya atau berpangkat tidak mahu menolong atau bergaul dengan keluarganya

  58. Adeq says:

    Seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus = Mengajar orang melakukan perkara yang betul tetapi diri sendiri melakukan perkara yang salah.

    Ada udang disebalik batu = Ada agenda terselindung

  59. Adeq says:

    Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. = Orang miskin yang harus bekerja setiap masa.

    Kaki sudah terlangkahkan, tangan sudah terjembakan. = Telah terlanjur melakukan sesuatu.

    Kaki untut dipakaikan gelang. = Hendak memperelok sesuatu, tetapi semakin buruk jadinya.

    Kalah jadi abu, menang jadi arang = Kalah atau menang dalam sesuatu pertengkaran tak akan menguntungkan kepada pihak mana pun juga.

    Kalau ada asap, tentu ada api = Tiap-tiap sesuatu ada asal mulanya.

    Kalau ada beremas, hidup; tiada beremas, mati = Akan senanglah hidup seseorang kalau ada pencariannya yang tetap.

    Alang-alang menyelup pekasam, biar sampai ke pangkal lengan = Melakukan sesuatu biarlah bersungguh-sungguh

    Kalau asal benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau = Yang baik itu biar di mana pun tempatnya akan tetap baik juga.

    Keluar mulut buaya, masuk mulut naga = Terlepas dari satu bencana, hadapi bencana yang lebih dasyat

  60. Adeq says:

    Kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan hendak diduga = Jika pengetahuan hanya sedikit saja, janganlah hendak melawan orang-orang yang lebih banyak pengetahuannya.

    Kalau guru makan berdiri, maka muridnya makan berlari = Murid yang mencontohi kelakuan gurunya terutama dalam hal yang tidak baik

    Kalau kena tampar biarlah dengan tangan yang pakai cincin, kalau kena tendang biarlah dengan kaki yang pakai kasut = Kalau berbuat salah biarlah dihukum oleh orang yang berkuasa atau ditegur oleh orang yang berilmu, jangan dianiaya oleh orang-orang kecil dan tak tahu apa-apa.

    Kalau kerbau sekawan dapat dikawali, manusia seorang tiada dapat dimaklumi = Sangatlah sukar untuk menghadapi manusia kerana tiap-tiap orang berlainan pendapatnya.

    Kalau langit hendak menimpa bumi, bolehkah ditahan dengan telunjuk = Orang kecil tidak dapat mengelakkan diri daripada perintah orang besar-besar.

    Kalau pandai menggulai, badar pun menjadi tenggiri = Sekalipun kurang alat perkakasnya, tetapi kalau orang pandai maka dapat juga ia mengerjakan sesuatu itu dengan sebaik-baiknya

    Kasihkan padi buangkan rumput-rumput = Jika kasihan anak isteri, hendaklah berhenti daripada mengasihi perempuan lain.

    Kasihkan pinang sebatang daripada buluh serumpun = Lebih sayang kepada orang lain daripada kaum keluarga sendiri.

    Kasihkan raja di atas usungan = Kasihan yang tidak pada tempatnya.

    Kasturi mati kerana baunya.
    (kasturi = tikus kecil yang harum baunya.) = Mendapat kecelakaan kerana kelebihannya.

  61. sufi says:

    assalamualaikum, apakah maksud peribahasa hantu air?? t/kasih..

  62. syaaa says:

    kimah,ni saya ni….
    harap awak buka laman web ni….

  63. farhana,oh farhana…kau biarkan ku terseksa…
    amboi,merdu suara aku…

  64. AyRa SaRa ZaInAl says:

    soory but all these are not absolutely correct…there are several words that are wrong and i hope that you can correct them after this,okay…

  65. RFG'4911 says:

    apa maksud ‘nak kaya berdikit dikit, nak ramai bertabur urai’ hope u can replay as soon as possible… thanks….

  66. ibnu fahmy says:

    .. ape bende kau merepek ni

  67. zulaikha says:

    apew kaw nie die cakap baek-baek ko marah tu knape kalo x tau x yah ar balas……okay.maap bukan nakmarah tpi tgo jer

  68. syahrah says:

    thanx…selesai sudah krja sekolah saya…thanx a lot……..

  69. iqha says:

    thanks for useful information…i’m really appreaciate..
    yahoo..dapat siapkan tugasan school..

  70. cimunk42 says:

    uh..thanks bebanyak…

  71. apisss says:

    ape mksd Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas [

  72. AZURA BT HAMIDUN says:

    best..tqvm..memang berguna untuk diri saya ,anak saya dan anak-anak didik saya…

  73. athirah94 says:

    ape maksud???

    Jangan bawa resmi jagung,semakin berisi semakin tegak?
    Gar-gar kata gelegar,rasuk juga yang menahannya?
    Jangan lemparkan pancing tiada berumpan?
    Carik-carik bulu ayam,lama-lama bercantum jua?
    Burung terbang dipipiskan lada?
    Jauhari juga yang mengenal manikam?
    Hujung lurus pangkal berkait?

    • od3n says:

      Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga = Perselisihan sesama keluarga itu akhirnya akan berbaik kembali.

      Burung terbang dipipiskan lada = Sudah bersiap sedia untuk mengecap hasil yang belum lagi diperoleh.

      Jauhari juga yang mengenal manikam =
      Orang yang bijaksana juga yang mengetahui keelokan ilmu.

      Hujung lurus, pangkal berkait =
      Kelihatannya baik, tetapI di dalam hatinya jahat.

  74. sya says:

    boleh x sesape bezekan peribahasa berunsur nasihat,sosial,peningkatan potensi diri,peringatan dan kasih sayang….tlg ea….scepat mngkin…

  75. Eira Irdina says:

    salam…apa maksud bagai tukus jatuh ke kepuk,matinya semut kerana gula dan burung terbang dipipiskan lada?? tolong…

  76. yunus??? says:

    ley bg mksud….

    1)pemuda harapan bangsa,pemudi tiang negara
    2)yang kurik itu kendi,yang merah itu saga,yang baik itu budi,yang indah itu bahasa

  77. yunus??? says:

    asl x ade respon?????

  78. muhd razif says:

    saye nk cari mksud tuah ayam nmpk di kaki,tuah manusia tak siapa tahu.2)tkt akn byg2 sndiri.3)msk angin keluar asap.4)menannguk di air keruh.5)alah jd abu,mng jd arg…tu je…hope bls secepat mungkin ye….thanks..

  79. ying says:

    hai,apa maksud:
    1)seperti udang direbus
    2)seperti kucing dibawakan lidi
    3)seperti emas baru diserbah
    4)seperti lintah menghisap darah
    terima kasih e

  80. iqryz safar says:

    wei ko sume tingkatan bape??jawab ye………

  81. iqryz safar says:

    ko sume tingkatan bape jawab ye……..

  82. iqryz safar says:

    tersilap kata dua kali plak ooppsssss……

  83. Soleha says:

    nape nie tngh gado kew???? :’)

  84. canny yeo says:

    saya mau download peribahasa

  85. >purplez_93 says:

    npew nieh..x baik tau gduh2…BAHASA JIWA BANGSA…

  86. izzwin says:

    sy nk taw pe mksud..
    seperti si buta baru celik

  87. kiko says:

    apa maksud seperti rumput di tepi jalan ?

  88. kiko says:

    apa maksud seperti di tepi jalan ?

  89. yumi says:

    apa maksud ?
    a ) rantai kaki
    b ) rapat raksana
    c ) siarat kilat
    d ) seganggam digunungkan , sedikit dilautkan
    e ) selayang mata

  90. najihah says:

    emm…thanks..bab..sediakan peribahasa..nie so senang ah..untuk kegunaan bersama…thanks…
    chaiyok2….

  91. Ahmad says:

    adakah simpulan bahasa yng berkaitan dengan angin yang mempunyai maksud tidak berakal atau bodoh?. siapa ada jawapannya harap dapat jawab. terima kasih.

  92. aidura says:

    hai,leh tolong tak carikn maksud peribahasa nie:

    a)seperti aur ditarik sonsang
    b)seperti bertih digoreng
    c)seperti duduk dalam duri
    d)seperti samaph hanyut
    e)seperti gunting makan dihujung

  93. ......... says:

    apa maksud mengadu domba

  94. ......... says:

    apa maksud mengadu domba plz reply a.s.a.p(as soon as possible)

  95. amirul says:

    saya nak peribahasa yg sama maksud dgn “melentur buluh biarlah dari rebungnya”

  96. mat says:

    bleh x tlg citer lbh lanjut ttg ltr blkg peribhs “indh khbr dr rupa”?

  97. cat says:

    ape maksud ikan yg kehausan itik yang kelemasan

  98. ina says:

    APE MAKSUD DAYUNG SUDAH DI TANGAN ,PERAHU SUDAH DI AIR

  99. ina says:

    FIKIR FIKIR JGN X FIKIR JWPN ADE DI ATAS PLZZ CRIK

  100. adlahnabihah says:

    belum duduk sudah belunjur

  101. adlahnabihah says:

    tolong..!! ta paham maksud kt atas nie!
    ^
    can someone help me!!^
    ^

  102. marissa says:

    hai pantun kat sini best ke tak?

  103. adlahnabihah says:

    huh~ my peribahasa ta siap lagi laa..
    ta de ke,peribahasa yng aku nak..
    aku mahu yng ini:

    seperti rumput di tepi jalan
    belum duduk sudah belunjur dan
    lembut hati..

  104. mira says:

    mane nk cari “kerana nila setitik rosak susu sebelanga”.

  105. halo says:

    cari kat kedai runcit yang jual nila dan belangga.. wakaka

  106. sir azrin says:

    hmm..ada tak peribahasa/mutiara kata yang kita jarang2 dengar…

  107. siti azizah says:

    boleh tk berikan maksud ke mana tumpahnye kuah kalau bukanke nasi?

  108. hannah10 says:

    jaii

  109. yasmaa says:

    sye pun brkata apa maksud menjual bedil kapada kawan…..

  110. Reena says:

    maksud serambang bambu ape?
    pls reply it as soon as possible

  111. Marty says:

    Apakah maksud peribahasa,
    Kera di hutan disusui, anak di rumah mati kehausan…

  112. fgh says:

    ye….. esok puasa

  113. angah says:

    ye ye saya hebat

  114. crusty666 says:

    alhamdullilah,dpt jgk peribhsa yg sy nk,heheheh..

  115. intan says:

    maksud MATI KUTU : org yg tak tahu pape
    betul ke ? klau salah tolong betul kan 🙂

  116. nabila says:

    peribahasa mantap

  117. zuraini says:

    boleh tak saya hendak tahu peribahasa kepada “sebelum kita melakukan sebarang perubahan kita hendaklah meneltiti kesannya terhadap semua golongan dan tidak sekadar…..(nak peribahasa yang kata menguntungkan sesebuah pihak saje)

  118. zuraini says:

    saya harap saya dapat perolehi jawapan pada hari ini juga. penting untuk assigment saya.. time kasih

  119. nurul says:

    bleh tak saya hendak tahu peribahasa seperti bangau pulang ke benua.saya harap dapat jawapan secepat yg mungkin.time kasih.

  120. rayner says:

    heeeelo… sa n i tengah buntu nak cari peribahasa kaum bajau…… ala susah ni.. kat web ni tak ada ka ya??

  121. rockbell says:

    banyak sangat lah nak di ingatLAH PENT,PENAT

  122. eja cekodok says:

    peribahasa melayu sekarang ini semakin ditenggelami oleh zaman dalam 20 tahun lagi mungkin masyarakat melayu akan melupakan peribahasa ini dek terlalu mementingkan bahasa lain………

  123. hakim says:

    boleh lah,best jugak peribahasa ni…….

  124. anieza haron says:

    saya suka peribahasa

  125. pyah btol nak cari mksudnye

  126. esha_resshma says:

    bagus…..x pernah jumpa peribahasa yg pelik-pelik macam ni….hehehe

  127. esha_resshma says:

    peribahasa ni semua pelik sangat!!!!!!ish ish ish……

  128. ameen says:

    apa maksud seperti rumput di tepi jalan?pls pls

  129. hana says:

    camne nak cari peribhsa yang sama makna?? peniiiing…peniiing…tuluuuun..nak wat homework nie…

  130. hana says:

    peribhs apa yg sama makna dgn peribhs di bwh??
    1) org haus diberi air
    2)masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
    3) bagaimana gendang, begitu lah tarinya
    4) menjolok sarang tebuan
    5)ayam dikepuk mati kelaparan
    6)pantasnya seperti kilat
    7) bagai ayam naik ke surau
    8) bagai dulang dengan tudung saji

  131. tolong bagi makna perkataan dibawah:

    a)pandai emas
    b)memandang rendah
    c)putus asa
    d)rakan karib
    e)bekerja keras

  132. tolong berikan maksud peribahasa dibawah..
    1. bapa borek anak, anak rintik
    2. air dicincang, tiada putus

  133. tolong berikan maksud peribahasa dibawah..
    1. bapa borek, anak rintik
    2. air dicincang, tiada putus

  134. emilia lia says:

    klu yg ini….(cubit paha kiri,paha kanan sakit juga…)

  135. Datura says:

    leh saye tau x ape maksud mata hati

  136. Puteri says:

    saya nak cari maksud dan bagaimana
    contoh: menjinjit,menjunjung?
    tolong sy sbb saya nk belaja, esk saya ada UPSR. sy cuma nk refer balik.. supaya ingat..

  137. Ezaty says:

    apa maksud ‘bagai batu ke lubuk’??????…

  138. Ezaty says:

    apa maksud ‘bagai batu jatuh ke lubuk’??????…

  139. umairah says:

    mudah2an saya dpt menjawab soaln upsr esok dengan betul.insya_allah

  140. assalamualaikum, boleh tak saya dapatkan peribahasa yang menggunakan perkataan “menjunjung”

  141. zares says:

    spe bleh tlong sye

  142. hanisah says:

    apa maksud roti disalut mentega??

  143. hanisah says:

    roti disalut mentega 2 simpulan bahase ke peribahase??????

  144. hafiz... says:

    err..wan an..nak tanyer..siape taw peribahase yg berkaitan kawan ea??please..selaen bagai isi dgn kuku..

  145. rubben says:

    apakah itu makasud

  146. harry says:

    ade x maksud peribahasa yg slalu org gunakannya

  147. Nabila says:

    apa maksud (menangguk di air keruh)

  148. nub says:

    ape mksd “kalau ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya”.

  149. nur syafiqah says:

    ape maksud cacing naik ke mata dan tikus membaiki labu

  150. wafiqah says:

    ade x peribahasa seperti ngan bagai???

  151. jeng3 says:

    ada x sesiapa kat cni tau peribahasa yang mbawa maksud.. bila rahsia dibocorkan akan membawa binasa kepada diri sendiri… Thx ya…

  152. syazwan says:

    baik membawa resmi padi daripada membawa resmi lalang

  153. farah says:

    ade sape2 tau tk?…
    Darah baru setompok……….?

    ape ek yg kosong tu…sy masuk peraduan nie…tk jmp yg last 2..

  154. anis says:

    thanks……….:)

  155. nak tau leyy x says:

    ley x tlg kasi pribhs yg koang x nah ngar???huk2…jgn mara aaaa….

  156. dent pitoy says:

    tq yach aku jadi gk usah susah susah lagi dech krjain PR bahsa indonesia tq tq tq OK OK OK….?

  157. najihah says:

    tq..byk info leh sy dpt kt web ni..for students…tenkiu tuan rumah..

  158. Tombolok says:

    tanya boleh apa maksud kalu
    Ayam berkokok ,harimau siang

  159. yusz suy says:

    ada sapa taw..apa tu ikot ke liang lahat

  160. bolah saya tau ayat yang sesuai utk org yg suka mencuri,tangan panjang atau pangjang tangan,keliru dengan ayat yg sebenar..!t.kasih

  161. org yg keje siap an keje sekolah says:

    klu bleh wat la bnyk agi..
    x de pun yg sy perlukan..
    sy perlu an bnyk agi..
    tlong laaaa!!!

  162. bonnalina says:

    bleh x bg peribahasa yang maknenye sama ngan seperti kacang lupakan kulit?

  163. izat says:

    thnx peribahasa !

  164. **** says:

    nk taw la ape mksd diam-diam ubi x berisi

  165. bole x.. sesape bgtw sye.. mksd Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.. sye tgh buntu nhe cri mksd dye.. sok kang nk antr kat cgu sye..

  166. aisha says:

    hujan emas di negara orang,hujan batu di negara sendiri.
    berdsrkan peribahasa diats,berikan pendapat anda tentang peranan seorg warganegara terhdp tanah airnya

  167. eyra says:

    apakah mksud
    a) bidan terjun
    b) tangkap muat
    c) mati kutu
    d) salah adat
    e) tumbuk rusuk
    f) batu loncatan

  168. atenmyra says:

    macammana nak buat ayat dimana ada kemahuan,di situ ada jalan??contoh ayat??

  169. lalala..96 says:

    URGENT!!!!!
    apa maksud ‘haruan makan anak’????????

  170. chasya..yayan_dian says:

    fuh….best gilerr….dpat aq siapkan keja skola nieyh…:)

  171. alya says:

    fuh………………….. anda pandai na.

  172. introzip says:

    Saya rindu kali dengan peribahasa melayu. Bagi kami di Indonesia, Bahasa melayu adalah lingua franca baik di MY, SG, ID dan BN.
    Dalam pelajaran bahasa Indonesia di sekolah, peribahasa melayu telah pula diajarkan sejak elementary school (Sekolah Dasar). Bahasa Melayu adalah dasar dari bahasa Indonesia.
    Dengan adanya blog ini, saya berterima kasih bisa me-rewind nostalgia sekolah dahulu.
    Keep creative!

    • emilio says:

      Ya, sepatutnya kita mencintai bahasa yang menjadi lingua franca dari rantau ini hingga ke Afrika Selatan, bahasa ibunda kita yang mulia. Semoga anak-anak muda yang singgah di blog ini berusaha mendalami ilmu persuratan Melayu demi kemalaran bangsa itu sendiri. Boleh saudara bayangkan, bangsa lain lebih mencintai bahasa ini dari anak-anak Melayu sendiri? “Kitab Kiliran Budi” iaitu kitab peribahasa dan simpulan bahasa ditulis oleh Tan Sri Mubin Sheppard, seorang Inggeris yang memilih hidup dan mati di sini. Nama-nama gah yang lain ialah WG Shellabear, Winstedt dan yang seangkatan dengan mereka. Jika bangsa lain mempunyai idioms dan peribahasa, kita juga kaya dengan khazanah itu. Semoga adik-adik dan anak-anak menjadi Melayu yang jitu.

  173. falcon says:

    ade ke peribahasa ,tak kenal maka tak cinta,

  174. puteri alia says:

    saje bwink2…

    nk bljo tntng prbhse… huhuhux

  175. afzdhal says:

    booooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

  176. kty says:

    law maw buat ayat sikit2x lama2x jadi bukit cam na??

  177. ahchai says:

    rumah sudah siap,tapi pahat masih berbunyi

  178. Nurhana Irdrina says:

    thnx for the help
    4 SiMpUlAn BaHaSa
    🙂
    😀

  179. Nurhana Irdrina says:

    ByE
    😀
    🙂

  180. Nurhana Irdrina says:

    hi sume!
    ade sape2 gi blik kg. tk?
    😦
    🙂
    😀

  181. mohd fazli says:

    ade x simpulan bahasa,..BAWA ALAMAT,TANGKAP MUAT DAN MAMBANTING PULANG,,…….ade xxxxx,…
    tolong jawab,…

    • emilio says:

      bawa alamat tu ertinya tanda sesuatu akan berlaku, tangkap muat, cuba tenguk rancangan sarimah ibrahim tu, maknanya, mengambil mana yang sempat (ada) sahaja…eja membanting tulang punn x tahu, apa lagilah ertinya..membanting tu ertinya menghempas (sesuatu) jadi banting tulang tu ertinya bekerja keras atau bekerja bermati-matian, berhempas pulas bekerja..

  182. ayu says:

    saya suka peribahasa diatas amat suka kalau ada lagi bagi ye thakz ………..oky lah ingat tau

  183. ishaa says:

    alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan

    boleh berikan maksud peribahasa tersebut?? kalau boleh.. terima kasih yeee… 😉

  184. nurul ain nabila says:

    bagaimana pula dngan simpulan bahasa yg lain?

  185. nadz says:

    alaaaa…kerja sekolah x siap lagi lah…maksud peribahasa ” bulat air kerana pembetung,bulat manusia kerana muafakat ” ngan ” hidup sepakat membawa berkat ” … sebab ni yg lambat siap keje skolah ni…kalau tak,bleh tidor awal lah..

  186. Justin Bieber says:

    ………………………….=) Wanna go out anyone?

  187. iela says:

    maksud : Api semasa kecil menjadi kawan, bila besar menjadi lawan

    • emilio says:

      hai cik adik, ayat ini sudah terang lagi bersuluh, api, kalu kecil boleh kita kawal dan guna seperti untuk memasak, untuk menerangkan kegelapan.. kalau api dah terbesar, kita tidak dapat kawal, maka boleh berlaku kebakaran dan kematian..boleh juga kita ambil iktibar dalam persahabatan sesama manusia, kadang-kafang semasa seseorang itu lemah, dia menjadi kawan kita, bila dia dah berharta atau berjaya, kita dimusuhinya..

  188. iela says:

    maksud > api semasa kecil menjadi kawan, bila besar menjadi lawan

  189. E, AWaludin says:

    apa maksud dari RUMAH BATU?

  190. rasheed says:

    apakah maksud bagi ayat di bawah ini

    1 peterana
    2 cetera
    3 raksi
    4 listrik
    harap dapat membantu saya

  191. asyraf says:

    muafakat membawa berkat

  192. daniel says:

    apa maksud blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

  193. apa maksud terhutang budi?

  194. bdk cikai says:

    nperw ayat yg ckgu aqu bgi aqu cri x jmpa pown?????

  195. zimrockes says:

    booooooooooooooo !#$%^&*()_+=\|

  196. anyeonhaseyo..
    nan cuwahae u pribahasa…glad when i do my homework..
    chukaye !!!1

  197. siti aisah says:

    tolong bagi bagaimana membina ayat dgn mengunakan sehari selembar benang,lama-lama menjadi kain.

  198. emilio says:

    Berkat usaha sedikit demi sedikit menggunakan tenaga dan fikiran yang dicurahkan dengan cara dan keyakinan yang betul, insyaallah akan membuahkan hasil, ibarat sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain.

  199. iman haiakal says:

    oh,dapat orang gila ada disana itu kerana orang itu rotan orang dewasa perpempuan

  200. hazierah says:

    apa maksud peribahasa ni:
    1)ayam dikepuk mati kelaparan,itik di air mati kehausan.
    2)hendak belajar berenang dapatkan itik,hendak memanjat dapatkan tupai.
    3)kemenyan sebesar lutut,jika tidak dibakar tidak akan dibau.

  201. farhanah says:

    ape maksud kaki bangku???

  202. princess selalu cute says:

    tiada kah maksud dulu baru simpulan bahasa.

  203. keje skolah says:

    salam..spe2 bole bgtw ape peribahasa yg sesuai ngan situasi nie..
    1.sudah m’jadi rasmi org kita,kelebihan yg dimiliki ank bangsa sndiri xdhargai sbaliknya org luar pula diagungkan.
    2.amalan bertindak ssudah mndapat tguran
    3.peluang yg ada tdk bole dlepaskan;kita mestiah….
    toong la erh….!

  204. keje skolah says:

    tooolooooonnnnnggggggg!!!!!!!!

  205. saja-saja says:

    “anjing tak menyalak kalau orang itu dikenali ….anjing menyalak lebih apabila orang itu tidak dikenali..”

    maksudnya??

  206. princess selalu cute says:

    APA MAKSUD HARTA TERPIJAK?
    APA MAKSUD UNTUNG MELANGIT?

  207. diena khai ~ says:

    knapa komen lg banyak drpd peribahasa?
    hish !

  208. nurul ashikin says:

    terima kasih kerana mmbantu saya mnyiapkan kjer sklh saya…ttp ,dlm snarai peribahasa ini,,sy x dpt mkne hancur hati, dan bagai anjing buruk kepala….tolong saya,,,saya hrp anda dpt mmbantu saya…

    • emilio says:

      hancur hati ~ sangat menyedihkan hati, meremukkan hati, seperti anjing kepala busuk ialah peribahasa orang yang telah di ketahui kejahatannya, kemana pergi dihinakan orang..

  209. Nurul Izyan says:

    Apa maksud ”Hilang Punca” niee?? Tolonglah saya 😥

    • Nurul Izyan says:

      Saya yakin korang boleh tolong sayaaaa 😥

    • emilio says:

      hilang punca atau kehilangan punca atau tenggelam punca ertinya tidak tentu lagi pokok perbualan atau pemikiran. juga boleh diertikan sebagai tidak tahu apa yang hendak dibuat..

  210. syafiqah says:

    apa maksud ambil abu ye?

  211. farah says:

    apa maksud menjinjit???
    tolong jawab…esok cikgu saya minta jawapan ni..

  212. ain says:

    maksud menjinjit mcm pegang beg
    di paras pinggaNG..

  213. dididian_dian says:

    bleyh sye taw mksud BAGAI HEMPEDU DEKAT DI HATI..???

  214. wIn says:

    ble tk tmbh g peribahasa? lbih bnyak lbih bek dpt siapkn krja skola….heheheheheheeee

  215. nurul_najwa says:

    alaa… x de pown yg sye cri.. sok cikgu nk dah… huaa…

  216. sydi says:

    pelik ingat ke ada banyak peribahasa

  217. Berat Sebelah Betul lah korg semua nie!!!!

  218. akram says:

    saya nak tanya maksud malang tidak berbau

  219. Nur Ain says:

    Si0K nye~<3

  220. apa peribahasa tidak tahan diuji?

  221. DAYANA says:

    apa yang awak nak cari???awak jangan nangis…mungkin saya boleh tolong…

  222. yati@yuki says:

    nape sikit sngt koleksi ni???huhuhuh

  223. adil says:

    ada tak peribahasa bagai murai dicabut ekor kalau ada bagi tau

  224. ow says:

    ape mksud dalam keadaan bahaya..ubh dlam pribhasa

  225. meiya tasha says:

    best sume komen & pendapat you all.
    ^-^

  226. amyra says:

    koleksi peribahasa nie , nape cket sangat . x puas rasenye ..
    huhuhu but i like it .

  227. idaaa says:

    sebb die nk ckit ar..

  228. ZUL says:

    -BAGAI MENARAIK RAMBUT DI DLAM TEPUNG, RAMBUT TAK PUTUS, TEPUNG X BERSELERAK.

    – DIAM2 UBI BERISI , DIAM BESI BERKARAT.
    – ADA UDANG DISEBALIK BATU.
    – UNTUNG SABUT TIMBUL, UNTUNG BATU TENGGELAM
    – ALANG2 SELOK PEKASAM BIAR SAMPAI KE PANGKAL LENGAN
    – TELUR SEBIJI RIUH SEKAMPUNG
    – MUSANG BERBULU AYAM
    – PIPIT SAMA PIPIT MANAKAN SAMA MERAK KAYANGAN
    – MACAM ANJING DENGAN KUCING
    – MACAM RUSA MASUK KAMPUNG
    – MACAM ULAR KENA PALU
    – MACAM CAKAR AYAM

  229. nurul syafiqa says:

    best da jak simpulan bahasa

  230. ferdy says:

    oi ku tanyak dgn tak org apa maksud seperti bulan dipagari bintang

  231. korang nie bagai kais makan pagi kais petang makan petang! hihi!

  232. barang yang lepas jangan dikenang

  233. farhana hambali says:

    terima kasih… laman ni banyak membantu… 🙂

  234. MatahariBerwarna says:

    Apakah maksud “sebatang kara”?

  235. Hayatie Aris says:

    :: Terimah Kaseh.. Lamn ini bnyak menbantu saya dan yang kain..
    Klau boleh bnyakn lae pribahasa ini.

  236. Max_1990 says:

    Apa itu maksudnya angkat kopi?

  237. eiyza brownies says:

    cket sgt lar koleksi ne…
    nk siapkn presentation pon ta smpai 100..
    lau bleyh tmbah agy koleksi peribahasa ne ek..

  238. eiyza brownies says:

    habis hulubalang bersiak

  239. maya arissa says:

    fazril selalu dtg lewat ke sekolah dan selalu memberikan pelbagai alasan …perbuatannya diibaratkan sbg ???

  240. Azizan J says:

    maksud peribahsa ‘orang lain makan nangka, orang lain yang kena getahnya’?

  241. Hoiakls says:

    tak tahu

  242. hakim says:

    ape maksod menanam tebu di bibir mulut……..?????

  243. hakim says:

    tlong saye….
    ape kah makne macam anjing dengan bayang-bayang…..?

    • Azizan J says:

      hakim ; Maksud anjing dengan bayang-bayang ialah org yg tamak selalu rugi. cth ;jgnlah kamu terlalu tamak bagaikan anjing dengan bayang-bayang, nanti kamu sendiri yang rugi.

  244. wIn says:

    nsib bek sy jmpa blog ni…..dptlh sy siapkn kerja skolh…

  245. syeera says:

    byk membantu tp ada y ta dpt,,
    apa maksud 1)paku belanda
    2)dapat terpijak
    3)bagai tikus jatuh ke beras
    tidak tahu menari dikatakan tanah tinggi rendah

    • zombie says:

      paku belanda-barangan yang tetap harganya
      bagai tikus jatuh ke beras-mendapat kekayaan yang tak disangka-sangka
      dapat terpijak-mendapat sesuatu dengan mudah

  246. syeera says:

    -jangan ditentang matahari condong,takut terturut jalan tak berintis.
    hendak selalu beringat dan berhati-hati,jangan mudah terpedaya oleh sesutu y elok atau baik rupanya.
    -naik membilang tangga turun selangkah jejaklah bumi.
    u memperoleh kejayaan selalunya lambat,apabila hendak jatuh mudah sekali.

  247. awea says:

    aper maksud melukut ditepi gantang

  248. zirah mattul says:

    apa maksud menanam tebu di tepi bibir

  249. aqief says:

    apakah maksud kacang hantu?

  250. apa maksud “membanting tulang”??????

  251. nurhuwaida says:

    apa maksud iri hati putih hati bulat hati busuk hati

  252. nurhidayah says:

    apa pulak maksud “seperti musuh dalam selimut “,”seperti api dalam sekam”, “seperti kacang lupakan kulit”, “seperti duri dalam daging”

  253. rubinee says:

    baguslah untuk otak.

  254. ummisya94 says:

    terima kasih 🙂

  255. dayah_purple says:

    nk mksud batu loncatan jap…..

  256. Zaharuddin Ab. Latif says:

    Apa makna: jejak berjejak, mandi lumpur, pencuci tangan, pencuci mulut, cuci kaki. Tk

  257. jillton .j says:

    tak tahu la apa maknaya tu jejak berjejak,mandi lumpur,pencuci tangan,pencuci mulut,cuci kaki……..tapi…ada ke peribahasa yang berbunyi macam yang kau tanya ni? pasti ke ada?

  258. jillton .j says:

    hehehehe……………………………..syok ba main cari-cari peribahasa

  259. k_xin says:

    apa peribahasa yang menyatakan…..
    setiap hal akan memberikan kesan positif dan juga sebaliknya kesan negatif

  260. Mira says:

    apa maksud simpulan bahasa ‘hujan lari’ ?

  261. daya says:

    Assalamualaikum. saya minta share ye. dan saya creditkan. harap boleh

  262. ariff says:

    hujan yang tidak tetap di suatu negeri la itu pun x tahu

  263. liyana says:

    best gler pribahasa n

  264. acap-acap ditepi laut,
    buaya ganas melintang kuala,
    sebelum ajal berpantang maut,
    takkan melayu hilang didunia..

  265. Amani Saadah says:

    nasib baik ade laman web ni kalau x……..

  266. naz says:

    bleh x kowang sume bagi cth ayt utk ape2 peribahasa janji 5

  267. boleh x tolong sye cari maksud *Kalau hendak melakukan sesuatu kerja, ikutlah kemampuan diri sendiri* please..mintak tolong sangat2 sebabnya sye kene buat tscore nie..ok..n spe yg nk tolong terima kasih la..

  268. liyana says:

    faradilla i love you

  269. farra says:

    ap mksud air d daun kladi???

  270. rowena says:

    wow………….

  271. help me please aka tolong saya says:

    apa maksud “tiada penyakit yang tiada penyembuh ngan tercucuk jarum jangan tefikirkan sakitnya?”.

  272. boleh saya tanya,kenapa takde contoh ayat sekali ek?????

  273. eizatil says:

    jjjjbbb

  274. rockygirl23 says:

    Very nice but too messy..

  275. zati fini says:

    boleh x bagi sya mksud ”bagai sirih pulang ke gagang??”

  276. fana says:

    ape maksudnyabagai anjing buruk kepala

  277. ika qila says:

    maksud bagai si kudung beroleh cincin
    gagak pulang ke benua

  278. ashraf skj II jitra kedah kelas 5 seroja says:

    x jumpa pun.

  279. fuzi says:

    Tepuk dada tanya selera???apa maksud

  280. fuzi says:

    Tepuk dada tanya selera???apa maksud nya

  281. tyhazaidi says:

    THANK YOU

  282. zakwan says:

    akah maksud kera kena hentam dengan gergasi

  283. zakwan says:

    apakah maksud lintah darat

  284. amelia says:

    kenapa x bilang

  285. aisyahhumairaa says:

    okey

  286. Nurisma syahira says:

    pedih mata memandang,pedih lagi hati kerisauan.

  287. mad says:

    ada x pribahasa kecil tapak tangan, nyiru ditadahkan

  288. Haziq Azizi says:

    payah nyer nk cri peribahasakt sni..baik cri peribahasa kt tmpt lain..

  289. xero says:

    eh,tak lah blh cri je

  290. xero says:

    yg ku pelik sngat ni hak bagai aur dengan tebing

    • nabil akhsan says:

      aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeemmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnng ggggggggggggggggggggggggggggggggiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    • Aina Nabila says:

      Maksudnya saling bantu-membantu…

  291. fyras says:

    oppa gangam style

  292. nabil akhsan says:

    sas

  293. Amder says:

    OPPA FATHER MOTHER GENTLEMEN

  294. faris hakim says:

    kenapa sikit ngat boring lah

  295. emeza love gg says:

    haha….pandainye..

  296. haikalhakim says:

    esok upsrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

  297. lisa myra says:

    bagus niii…:0

  298. janzen says:

    Apa maksud rangkai kata susila timur yand dijunjung serta dikelek sekian lama ?? Harap dapat bantu !!!

  299. vivey says:

    tiada simpulan bahasa yang saya nakkan

  300. siew hwa says:

    ada peribahasa –
    harap anak laki atau anak perempuan besar jadi orang yang bagus

  301. Aina Nabila says:

    Maksud bagi ” cangkul angin ” itu apa???

  302. Apiesputra Putra says:

    Buat kerja, x dapat hasil

  303. iamiffahh says:

    Sangat membantu!syabas!

  304. mrclay says:

    Orang mengantuk mengantuk disorongkan bantal. Memperoleh apa yang benar-benar diingininya

  305. mrclay says:

    Suka-suka lama-lama jadi duka. Ditegur ibu semasa bermain-main dengan adik(1987/88).

  306. […] Koleksi peribahasa melayu, simpulan bahasa dan maksud […]

  307. fatin najiha says:

    peribahasa ini okey best juga

  308. Raja amin says:

    ape makna sebagai gembala dieberi keris ??

  309. shafa suhailah says:

    me apa maksod

    memecah sore yang hening

  310. shafa suhailah says:

    janganlah angkat saya tinggi2 ? answer me now !!!!!!!!!!

  311. dennis says:

    apakah peribahasa untuk seseorang itu sudah mengetahui perkara itu tetapi berlakon macam tak tahu

  312. DAS says:

    ADA KUTU DI SEBALIK RAMBUT

  313. nurul dalia says:

    saya dapat belajar dari peribahasa ni.

  314. muhd afiq says:

    pribahasa disini senang untuk saya belajar

  315. halimah nur says:

    Hasil daripada teks di atas saya dapat menyiapkan kerja sekolah yang diberikan dengan mudah

  316. erra says:

    terbaik

  317. brandon lee says:

    pa mksud peliharalah yang lama pelajarila yang baharu

  318. Ember says:

    Apakah peribahasa yang bermaksud setiap orang mempunyai kelebihan masing-masing?

  319. rudi says:

    apa maksud peribahasa :1.Malas tertindas, lambat terhambat, berhenti mati, 2.Berkorbanlah tapi jangan jadi korban.

  320. ierayana says:

    ada ke peribahasa tentang tembaga??

  321. nur'ain farhana binti mohd rodzi says:

    banyak ilmu dikongsi bersama………

  322. alif anaqi says:

    ape maksud bagai bulan jatuh ke riba

  323. 123 says:

    Boleh beri lebih gak.kalo kayak begini gak asikk dong. Lebih ya….

  324. jtxmisc says:

    mantap gan perkembangan teknologi sekarang, , klw kita gak ikuti bisa ketinggalan kereta , Aerith

  325. APAKAH MAKSUD HAJAT HATI HENDAK PELUK GUNUNG,APAKAN DAYA TANGAN TIDAK SAMPAI

  326. Err.. Student says:

    Boleh tak bagi 10 peribahasa berkaitan ‘budi’?

  327. Nuha says:

    Apakah maksud seloka?? Help me!!!!

  328. don’t panic okey
    bagai pucuk dilancarkan bermaksud

  329. cek_moon says:

    peribahasa apa yg sama maksud dengan peribahasa masuk kandang kambing menguek, masuk kandang kerbau menguak ??????

  330. cek_moon says:

    pembetulan .. hehe . silap plak ,, peribahasanye gini “masuk kandang kambing mengembek masuk kandang kerbau menguak”

  331. saya sudah melakukan tips poin 2 dan 3 untuk point 1 menyusul ,

  332. adam says:

    Masukkan komen di sini…..

  333. syafyx says:

    thnk lmn web nie siap gak tugasan bm hihi

  334. Shakila.Razali@co says:

    Pftt,, xde la pulak peribahasa bermaksud kasih sayang ..

  335. Matyo46 says:

    Maksud bangla nepal jual karpet apaye….

  336. stephanie paul says:

    hihihi

  337. nur syazwani says:

    mmmm

  338. rushinthiren says:

    hi

  339. rushinthiren says:

    semua sudak bercakap aku terakhir

  340. amar khuyum says:

    haha MALU TAKDA BULU

  341. nak tanya leh tak maksud peribahasa berpantang maut,sebelum ajal apa?

  342. dan bulat hati,biar putih tulang,jangan putih mata,menara gading,harimau mati meninggalkan belang,manusia mati meninggalkan nama,langkah seribu,umpama tikus jatuh ke beras

  343. emylin says:

    tumpang tanya apakah maksud ‘peliharalah yang lama pelajarilah yang baharu

  344. Dunia penyair boleh saya tanya sesuatu apa beza simpulan bahasa dengan kata hikmat?

  345. Izz says:

    Bagus peribahasa ini😆

  346. Cuba teka apakah maksud ini: Bagai air dicuahkan di tempayan

  347. haibah amad says:

    wow fantastic baby\

  348. steve's says:

    hello?
    ada sesiapa di sini?
    helloooo???

  349. steve's says:

    HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  350. Harith says:

    Bila nak buat peribahasa janganlah terabur biarlah mengikut huruf.

  351. Budak baru belajar says:

    Ada x peribahasa yg bermaksud mendapat pengalaman baru?

  352. Fatin says:

    Peribahasa ape yg boleh sesuai dgn ayat ni:
    ‘Sudah dapat barang baru, barang lama dilupakan’

  353. Eh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  354. Fatin says:

    Peribahasa yg saya tulis tu (22 ogos 2016, 3.13pm) masuk dkt trial SPM..

  355. Kalau kita mendapat sesuatu.apa peribahasanya

  356. Norzi Nazura says:

    Peribahasa ni susahlah

  357. ilike ittttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt

  358. semoga menjawab peperiksaan dengan betulllllll…. aminnn…..

  359. puteri says:

    apa 2 peribahasa berkaitan kerbau

  360. wish angel says:

    adakah berkaitan dengan berusaha mencapai kejayaan???

  361. eng ku mohd alif says:

    assalamualikum semua slmt mnjwb peperiksaan dengan baik in shaa allah

  362. Angel says:

    Bolehkah saya join group ini?Abang dan kakak.

  363. yana says:

    ade x peribahasa tentang integriti?

  364. Azlin Alin says:

    Assalamualaikum…Boleh saya tnya apa maksud simpulan bahasa bg “Membuat gunung daripada sarang tikus mondok”??

  365. rafa said says:

    otak u

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: