Syair Si Burung Pingai ~ Hamzah Fansuri

Hamzah sesat di dalam hutan
pergi uzlat berbulan-bulan
akan kiblatnya picek dan jawadan
inilah lambat mendapat Tuhan

Unggas pingai bukannya balam
berbunyi siang dan malam
katanya akal ahl al-alam
Hamzah Fansuri sudahlah kalam

Tuhan hamba yang punya alam
timbulkan Hamzah yang kalam
ishkinya jangankan padam
supaya warit di laut dalam

~ Hamzah Fansuri

(Petikan Syair Si Burung Pingai)

15 Responses to Syair Si Burung Pingai ~ Hamzah Fansuri

  1. Anak Sultan berkata:

    Haniey nama cantik bagai bidadari
    Sudilah kau turun ke Bumi
    Jangan takut dan jangan lari
    Anak Sultan setia menemani
    wakakakaka – peace –

  2. dearhaniey berkata:

    hai anak sultan…macam marah jer saya tak reply mesej…sy cuma tak tau nak reply apa…sila jenguk ke blog peribadi saya…

  3. mh_jumali berkata:

    salam kenal…
    dari surabaya..”

  4. benmaya berkata:

    dearhaniey,
    saya sedang mencari syair si burung pungguk.
    kamu ada tak? terima kasih atas perhatian anda..

    :)BEN

  5. ayumi berkata:

    haiiii….
    salam kenal..
    saya sama seperti ben sedang mencari syair si burung pungguk. tapi tak dapat-dapat…

  6. elina berkata:

    haiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii………………,gue bingung banget ni??????nyari syair si burung pungguk gak dapet-dapet.capek bangetkan gue

  7. rizal berkata:

    gue uga bungung?????????????????????????????????????????? salam kenar ya buat yang ada di sini

  8. hanie berkata:

    hai

  9. hyurie berkata:

    terimakasih banyak cinta
    anda menyelamatkan hidup saya
    muah

  10. Zihni berkata:

    ‘ishkinya jangankan padam’

    Beliau memohon kepada Yang Maha Kuasa, supaya semangat Kecintaannya terhadap Yang Maha Esa Itu tidak akan pudar walau apa pun.

    Betulkan?

  11. Dena Lifia Putri berkata:

    Hai, kamu tau tidak tema dan pesan/amanat dari syair si burung pingai??
    #terimakasih

  12. ilyasarekgumukbanji berkata:

    jancok matane

  13. Zeofones berkata:

    yg jelas dong syairnya

  14. Chomey Chomeyla berkata:

    time

Tinggalkan komen