Pantun Merdeka

PANTUN MERDEKA

MEREDAH SASA BUMI MELAKA,
AMALAN DAYANG PENGGERAK HIASAN
INDAH SENTOSA BUMI MERDEKA,
TINGGALAN MOYANG TUNGGAK WARISAN.

BERLAPIS CEMPAKA DI SISI KEKWA,
INDAH REDUP DIHIAS MELATI;
SEMANGAT MERDEKA KEKAL DI JIWA,
NESCAYA HIDUP LEBIH BERERTI.

RAWA DI TANJUNG KEMAS DIPAKU,
DI DADA JEJAWI BERSILANG HIASAN;
JIWA MEYANJUNG LAGU NEGARAKU,
TANDA PERTIWI DIJULANG WARISAN.

AWAN TENANG BERSERI HIASAN,
KEDIDI DI HUTAN RIUH BELAKA;
PAHLAWAN DIKENANG WATAN WARISAN,
MENJADI IKUTAN RAKYAT MERDEKA.

HALUS TERATUR JAMBANGAN CEMPAKA,
DI TEPI JEJAWI MOLEK KEDIDI;
TAKKAN LUNTUR SEMANGAT MERDEKA,
DIJULANG PERTIWI SENTOSA ABADI.

REMAJA KINI MENJULANG NUSA,
BAGAI CAHAYA MENYERI PANDANGAN;
MALAYSIA HARMONI AMAN SENTIASA,
DENGAN ADANYA PEMIMPIN SANJUNGAN.

CINDAI SI DESA SELASIH MEWAJAH,
GAMAT MELAKA BERTINGKAH KELICAP;
ANDAI NUSA MASIH DIJAJAH,
NIKMAT MERDEKA DAPATKAH DIKECAP?

Sumber: http://joharshuib.blogspot.com

63 Responses to Pantun Merdeka

  1. bulan berkata:

    Merdeka!!!
    Bumi merdeka
    Kerana mu Pahlawan
    Kerana mu Negarawan
    Kerana mu Sultan dermawan
    Tanah Melayu maju perkasa
    Bersama bahasa jiwa bangsa
    Bersatu padu membangun nusa
    Jalur jalur berkibar dipuncak kuasa
    Merdeka! Merdeka !
    Semangat kebangsaan saluas lautan
    Melambai lambai dihari peringatan
    Kebanggaan, bebas meneraju watan
    Bangun gagah jiwa pertiwi warisan
    Tanahair ku aman dan makmur
    Berdasarkan ideology Tun yang subur
    Tanahair ku selalu pandang ka timur
    Berdasarkan ideology Tun yang mashur
    Merdeka! (selepas 52 tahun)
    Putra Putri merai tanah pusaka
    Ketika hati ibu remok berduka
    Ayer mata bapa menyapu muka
    Gelombang kuasa para durhaka
    Tanahair merdeka sarupa neraka
    Merdeka!
    Bergema tangis gurindam cuitan
    Semangat tenggelam didasar lautan
    Melambai lambai suara tuntutan
    Keterbukaan amalan perosak watan
    Kembali layu jiwa jiwa pertiwi warisan
    Kemerdekaan lenyap sepi sama hakisan

  2. Nusya berkata:

    Saya bangga menjadi ANAK MALAYSIA!! Walaupun umur baru sahaja 11 tahun…. Malaysia boleh!!!!!!!!!!!!

  3. Nusya berkata:

    Malaysa boleh!!!! Walaupun saya berasal dari Sarawak. Malaysia boleh!!!!!! MERDEKA!MERDEKA!MERDEKA!

  4. azly berkata:

    Salam merdeka!

  5. afiqah berkata:

    yo nasya…. so kiter sma erk??? aq p0n dri sarawak and umo bru 11…. kalu ley… kalu nasya adew email add iqa emo_gurl27@ymail.com . kalu adew facebook add iqa Nur Afiqah Aqilah…..

  6. alif waliuddin berkata:

    tak menarik boring

  7. nora arifa berkata:

    saya harap, bangsa melayu zaman sekarang ni akan lebih menghargai pantun2 melayu. Saya suka pantun merdeka ni.

  8. nora arifa berkata:

    emm… saya pun bangga jadi anak malaysia. Dan bagi saya perpaduan tu penting bagi semua orang dan negara. Hargailah negara kita ni ya…. salam 1 malaysia

  9. qaseh(--,) berkata:

    sy bangga jd ank malaysia…
    go malaysia
    hahahaha

  10. ded effendy berkata:

    aku anak indonesia.
    aku bgga sma anak mlaisya.
    slm dr aku buat anak malaisya&aku ingin brteman sm ank malaisya,,,

  11. Malaysia berkata:

    korang sume nie macam babi ko tau tak???babi babi babi

  12. faisal berkata:

    tahniah sungguh mulek pantun nya

  13. ..eYeLoLLiTa.. berkata:

    bagus tullah pantun nie..saya sukakannya..thanks you

  14. hanna marlyn ct berkata:

    bgus pantun ny!!
    salut buat teman2 dimalaysia.
    salam dri aku hanna diindonesia.
    kalau ada facebook add aku y.,atas nama hanna marlyn ct atau arlynct@gmail.com

  15. jgn ambk kesempatan tw thn mrh:::::::::::::

  16. as berkata:

    merdeka!!

  17. Kamarul Alam berkata:

    Nukilan kata-kata hikmat terus bergema untuk pertahankan merdeka pertiwiku…
    Walau hidup tidak kekal di dunia namun teruskan amalan membina bangsa merdeka yang menjunjung kebesaran Ilahi dan rahmat Nya setiap masa…
    Amiiin…..

  18. anis berkata:

    bagoooooooooooooooos

  19. atikah berkata:

    BAGOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOS SNGT…………………………………

  20. Elieza berkata:

    I love Malaysia!!!

  21. puteri ellya berkata:

    kepada rakyat melaysia selamat hari merdela satu melaysi

  22. Nur Fatehah berkata:

    Wah tak sabar nak menyambut hari kemerdekan yang tercinta pada tahun 2010 ini…Walaupun bermacam-macam halangan Malaysia tetap Malaysia Merdeka tetap Merdeka tak perah berputus asa… Kite mesti sokong Malaysia…Siapa yang sokon Malaysia ingat ikut undang undang dan jangan sekali-kali cuba melanggar undang undang…Walaupun umur sepuluh tahun ini tidak bermakna kite tidak payah menyokong Malaysia..Sya rasa sampai sini sajalah siapa nak kawan dengan saye search dekat facebook nama saye iaitu Nur Fatehah..Bye anak malaysia sayang semua

  23. nurul berkata:

    bangga lah kite untuk mejadi anak malaysia…..

  24. thushantini berkata:

    saya sukan pantun ini. ia menunjukan semangat patriotisme.selamat berjaya

  25. thushantini berkata:

    saya suka pantun ini. ia menunjukan semangat patriotisme.selamat berjaya

  26. thushantini berkata:

    kirim salam kepada….. hehehehe

  27. bawani berkata:

    saya suka untuk bercakaap tentang lelaki dan apa-apa sajalah.

  28. muhd noor berkata:

    tidak bez….

  29. muhd iskandar bin shaharuddin berkata:

    aslm nak menyampok boleh???
    ape lah korang gaduh ….
    ni kan bulan ramadhan
    x yah lah bergaduh

  30. nur fathihah berkata:

    bolh tiru nak buat PANTUN KEMERDEKAAN..
    huhu..
    bestt pantun ni..

  31. bagus jgak nih jgn lupe follow my blog okay?

  32. karmila hudasweet berkata:

    memang best .hidup di dunia akan hancur

  33. husna berkata:

    bess jugak pantun kat atas tu……

  34. yeee, saya setuju kata-kata itu memang bernilai dan minsafkan saya.saya ingin menjadi anak merdeka!

  35. ayuni qayyum bt adli adzamin berkata:

    boleh masuk pertandingan pantun merdeka ni

  36. NurRaihanah berkata:

    bestnyer…:D ^_^

  37. Ms.PILOT.fs2 berkata:

    Thanks for giving this extraordinary poem..😚😊

Tinggalkan komen