Puisi Hari-hari Bersama Murabbi

Hari-hari Bersama Murabbi

Oh alangkah bahagia
Oh alangkah mulia
Hari ini aku kisahkan
Aku, dan disisiku,
MURABBI.

Seperti rasul
Bersama-sama, nikmati satu santapan,
Begitu murabbiku
Duduk bersama, jamah satu hidangan.

Seperti rasul
Bersama-sama berbantalkan lengan,
Begitu murabbiku
Bersama-sama tidur atas hamparan.

Seperti rasul,
Turun bersama gali paritan
Begitu murabbiku
Sentiasa seiringku lakukan tugasan.

Seperti rasul,
Faham segala dalaman luaran
Begitu murabbiku
Segala pemikiran tekun menjelaskan.

Seperti rasul,
Membina syuhada pemuda pahlawan
Begitu murabbiku
Dibina aku lengkap perincian.

Seperti rasul,
Marah, senyum, sedih, memberi kesan
Begitu murabbiku
Memberi taujih sesuai perasaan.

Seperti rasul,
Menyucikan, memahamkan, lantas menggerakkan
Begitu murabbiku
Diasuh aku, jadi asas kebangkitan.

Seperti rasul,
Menghormati tidak memalukan
Begitu murabbiku
Di sampingnya aku, terasa dimuliakan.

Yang lahir bukan sekadar hartawan
Yang lahir bukan sekadar agamawan
Yang lahir bukan sekadar negarawan
Yang lahir bukan sekadar tokoh kemasyarakatan
Yang lahir bukan sekadar juara kebajikan
Yang lahir bukan sekadar olahragawan
Yang lahir bukan sekadar jaguh perdebatan
Tetapi RIJAL,
Dengan mereka ISLAM diagungkan

Oh alangkah bahagia
Oh alangkah mulia
Ketika itu
Aku, dan disisiku,
MURABBI.

~ Puisi ini merupakan hasil karya Sdr. Syed Ahmad Israa’, pelajar lepasan STAM Sek. Men. Islam Hidayah, Ipoh.

2 Responses to Puisi Hari-hari Bersama Murabbi

  1. Dhamah Syifflah berkata:

    Aku Hanya Hamba…

    Aku mencari dalam gelap…
    Lalu aku suluh supaya terang…
    Lantas aku berlari mendapatkan siang…
    Namun gelap juga yang dibawa pulang…

    Pasrah hati berlari pergi…
    Mencari diri umpama mati…
    Tiada apa malah diselubungi…
    Diselubungi bayang-bayang kerinduan…
    Merobek jasad agar terang…
    Tetap gelap tiada terang…

    Barulah aku mengerti siapa aku…
    Tidak seperti dirimu sentiasa dibantu…
    Supaya engkau teguh kepadaNya…
    Berjuang hingga ke hunjung nyawa…

    Sesunggguhnya engkau kekasihNya…
    Kerana engkau adalah kalifahNya…
    Dan sesungguhnya aku tidak layak…
    Menjadi kekasihNya…
    Kerana aku hanya hamba…

  2. iffah berkata:

    kirimkan ya puisinya ke email aku. puisinya bagus

Tinggalkan Jawapan

