Pantun Teka-Teki

Kalau Tuan pergi ke kedai
Belikan saya buah keranji
Kalau tuan bijak pandai
Apa binatang keris di kaki?

Ada sebiji roda pedati
Bentuknya bulat daripada besi
Bila bermain diikat sekuat hati
Dilempar hidup dipegang mati?

Buah budi bedara mengkal
Masak sebiji di tepi pantai
Hilang budi bicara akal
Buah apa tidak bertangkai?

Burung nuri burung dara
Terbang ke sisi taman kayangan
Cubalah teka wahai saudara
Semakin diisi makin ringan?

Bunga orkid indah warnanya
Penyeri taman dan juga hutan
Ramai orang datang bertanya
Bintang apa hidup di lautan?

Pak Pung Pak Mustafa
Encik Dollah dirumahnya
Ada tepung ada kelapa
Gula Melaka jadi intinya

Kelip-kelip kusangka api
Kalau api mana asapnya?
Hilang ghaib disangkakan mati
Kalau mati mana kuburnya?

Budak-budak bermain batu
Batu dikira satu persatu
Badannya lurus bermata satu
Ekornya tajam apakah itu?

Jika tuan membeli tikar
Tikar anyaman dari mengkuang
Kalau Tuan bijak pintar
Ular apa membelit pinggang?

Masak tumis sambal petai
Makan kenyang sambil sendawa
Anda menziarah sahabat handai
Buah apakah yang akan dibawa?

Pokoknya bulat dan juga rendang
Masam dan hijau ketika muda
Buahnya berbentuk seperti bintang
Sudah masak, kuninglah ia

Belayar perahu dari Bentan
Menyusur tepi Selat Melaka
Lebar kepala dari badan
Apakah ikan cubalah teka?

Mak Minah menanak minyak
Kemenyan dibakar dengan setanggi
Dua peha beranak banyak
Untuk mendaki tempat yang tinggi?

Orang bekerja diberikan upah
Hidangan disaji dalam talam
Gajah putih ditengah rumah
Layar terkembang di waktu malam?

Gigi berduri tatah bersigai
Pembelah kayu ia berguna
Jika tuan orang yang pandai
Benda apakah makannya dua cara?

Jika ke kedai pergi berbelanja
Belikan saya sudu dan senduk
Jika pandai katakan ia
Semakin berisi semakin menunduk?

Kalau tuan pakai lencana
Pakailah songkok di atas kepala
Kalau Tuan bijak laksana
Binatang apakah tiada kepala?

Pisau lipat dimainnya kera
Tangannya luka lalu terjun
Makan kuat tidak terkira
Kenyangnya tidak tahi bertimbun?

Minah ketawa terjerit-jerit
Melihat koyak pada seluar
Orang putih duduk sederet
Pagar didalam tebing diluar?

Tuan puteri belajar menari
Tari diajar oleh Pak Harun
Kalau Tuan bijak bestari
Apa yang naik tak pernah turun?

Jawapan semua teka-teki di atas, sila lihat di bawah sekali.

——————————-

Teka-Teki dan Jawapan

Soalan:

Ulat daun tidur berembun
Di pohon kelapa setiap masa
Banyak daun perkara daun
Daun apakah dahan tiada?

Jawapan:

Banyak orang pergi ke dusun
Dusun kaya dengan buah-buahan
Banyak daun perkara daun
Daun terup tidak berdahan

—————————

Soalan:

Ada satu teka-teki
Pada tuan saya bilang bagi
Kalau tuan bijak sekali
Apa binatang tiada kaki?

Jawapan:

Jangan fikir aku budak-budak
Aku tahu kamu punya cabar
Di tengah padang terlengkak-lengkak
Yang tiada kaki binatang ular

———————————

Soalan:

Cendawan bulat ditepi paya
Bawa orang dari hulu
Banyak hairan di hati saya
Kecil dia segan,besar dia tak malu?

Jawapan:

Bawa orang dari hulu
Cendawan bulat tepi paya
Kecil segan, besar tak malu
Itulah nama kuntum bunga.

———————————-

Senarai Jawapan

Jawapan 1 : Ayam
Jawapan 2: Gasing
Jawapan 3: Buah Melaka
Jawapan 4 : Belon
Jawapan 5 : Tapak Sulaiman
Jawapan 6 : Buah Melaka
Jawapan 7 : Kilat
Jawapan 8: Jarum
Jawapan 9: Tali Pinggang
Jawapan 10: Buah Tangan
Jawapan 11: Belimbing
Jawapan 12: Ikan Pari
Jawapan 13: Tangga
Jawapan 14; Kelambu
Jawapan 15: Gergaji
Jawapan 16: Padi
Jawapan 17: Ketam
Jawapan 18: Api
Jawapan 19: Gigi
Jawapan 20: Umur


Klik Buat Duit. Keterangan lanjut, sila klik sini.

Rahsia Doa Pengasih
Rahsia Doa Pengasih. Keterangan lanjut, sila klik sini.

Panduan Cinta
Panduan Memikat Wanita. Keterangan lanjut, sila klik sini.

Panduan Kuruskan Badan
Panduan Kuruskan Badan. Keterangan lanjut, sila klik sini.

Rahsia Tarikh Lahir
Rahsia Tarikh Lahir. Keterangan lanjut, sila klik sini.

Rahsia Lulus Temuduga Kerajaan
Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan. Nak tau, sila klik sini.

Petua Dapat Anak
Rahsia Senang Hamil. Nak tau, sila klik sini.

About these ads

264 Responses to Pantun Teka-Teki

  1. dhimas ganteng berkata:

    ass.wr.wb
    be 4, dhimas makasih banget..cos dengan adnya ini dapat membantu tugas dhimas di skul..buat saudari makasih ya..
    oh ya,,,blh knln gak ? nama kamu sp ?
    asl ?

    bales yeeeeee

  2. emily berkata:

    menda ni???????

  3. irma berkata:

    boleh tulis pasal lawak ape2 x????

  4. RuLz berkata:

    jwap jng tak jwap haha

  5. team berkata:

    ikan selar dalam kuali
    kuali diletak celah dapur
    yang mengejar tidak berkaki
    yang dikejar tiada berekor

  6. rayns berkata:

    buah cermai di dalam lubang,
    tepung digaul minyak sapi,
    anaknya ramai ibunya seorang,
    bila digesel berapi-api?

  7. via-zel berkata:

    mulut manis hati nak baik,
    itulah amalan turun-temurun,
    benda apa yang akan naik,
    apabila saja hujan turun?

  8. aldeline berkata:

    hai semua,jangan lupa jawab soalan yang abang dan kakak
    saya itu.kalau anda dapat jawab andalah orang yang bertuah.
    sebelum habis,saya ingatkan kepada semua jgn.lupa jawab tau.
    bye.”try old the best”.see again.

  9. graman@team berkata:

    jawabpan yang pertama ialah:
    1:ular dan katak
    2:mancis
    3:payung

    mungkin jawabpan saya betul mana tau ha..ha..

  10. rasit berkata:

    ayam sabung saya patah kaki ha…ha

  11. jangan gergaji pokok talas,
    nanti lesung dimakan pahat,
    jangan menjadi orang malas,
    perut kosong badan tak sihat.

    • anak selangor berkata:

      pokok talas jangan jejaki,
      aku jawab sehidup semati,
      orang malas menjadi-jadi,
      perut kosong mati r ap lagi…

  12. kristin brayan berkata:

    sayang sayang sayang,sayang sa….yang sayang
    tapi,maafkan aku menduakan cintamu….bye

  13. joseph dampan berkata:

    hai,saya dampan dari smk lubok antu ingin mengucapkan ribuan terima kasih
    kepada beliau kerana pantun teka-teki kamu amat bagus.bye

  14. nisa berkata:

    akum..thanks a lot!!!u really did solve my problem…stlh bminit2 on9,dpt gak siapkn hw ni!!gracias!!!

  15. no0ne berkata:

    thx for this! really helped me for schoolwork

  16. Is berkata:

    MENARIK!!! XD

  17. eina_93 berkata:

    bgs gak ek ade pntun cm nie…..bnde nie mdh kn kje sy ar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!best nye dpt join…….!!!!!!!!!!!!!!

  18. 'wanie n the gangs' berkata:

    tq bebanyyyak coz ade blok ni coz my gangs dpt slin.c’gu kitowang nih sruh crik sndiri.kitorang nih cam tlur dhjg tnduk tau,sibaik blog ni la yg dpt mentelamatkan keadaan.hhhhhheeeee2.kitorang arap blog ni trus kkl smpai bile2…go..go…chaiyo

  19. sara berkata:

    bagusnya website ni..banyak pantun tekateki..
    bole jadi rujukan..

  20. kasmah berkata:

    Delighted to see such effort . hidupkan yang lama untuk memperbaiki yang baru.

  21. wilson berkata:

    sukaku pantun ni semua

  22. EKA berkata:

    tq 4 u all coz boleh buat sya banyak lagi fikir walau serabut kepala dalam kerja teka teki ni boleh relexkan sekejap saya punya kepala tak lah saya ni berserabut sangat

  23. nopri yanto berkata:

    sya mengucpkan banyak terimah kasih coz pantun tersebut yang membikin saya ketawa dan merasa senang bangt.maaf ya saya terburu-buru coz ini saya bukanya lagi di kampus,ntar sambung lagi

  24. nopri yanto berkata:

    waawaaaaaaaaaaaaaaaaaa………………………………keren.

  25. Fitri berkata:

    Thanks ya ……………. coz berkat adana pantun teka – teki ni aku isa menyalasaikan semua tugas aku disekolah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Moga tambah maju n tambah seru teka- tekina.He……………

  26. Bian Hanggono berkata:

    comment aku, “tambah bagus aja dech pantun-pantun nya”………..

    _god Luck_

  27. emye berkata:

    Thanks ya………………………………..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    pantun ini dapat memmbantu anak mengenal sastra

  28. WAU PANDAI NYA KO NIE BUAT PANTUN TEKA TEKI TUH TUH TUH TUH

  29. cute zulaikha berkata:

    bestlah semua pantun teka-teki ni darimana kamu semua dapat boleh laman web nya?

  30. ElViNa eLiShA berkata:

    how…saya rasa sungguh BESTand Very very best…..harap dapat keluarkan yang lebih banyak dan best …..TQ…

  31. vannaDoyat berkata:

    mekasih yerr..pantun awk nie okey bnget..hope awk blei tmbh lg..

    -g00dLuCk-

  32. intan berkata:

    _pantun’ya lumayan seru,but agk kg nyambunk getho segh. btw da yg lbh lutu N menarik lg kg??

  33. Shazira berkata:

    Saya rasa pantun tersebut terlalu mudah untuk di jawab,saya ingin teka-teki yang boleh memecahkan otak.

  34. niez berkata:

    tq 4 the pantun… dapat la guna untuk mengajar esok hehehe terima kasih semua…

  35. delima berkata:

    gud job.. keep in up

  36. diana berkata:

    bagus ar sume pantun yg ada kat cini….tahun nie kene wat folio sivik,nasib baik ar leh dpt maklumat dari cini…

  37. anis..pelajar berkata:

    hatur thenkyu,,bwat pantunnyaah,,
    niz jadi bisa ngrjain tugasss b.indonesia,,..
    aquw caiiank kalian,,

  38. ana berkata:

    puisi ni bgs juga. seronok ia. tak salah.. boleh lah tahan. tapi boleh kah tingalkan jawaban dulu nya.. i nak buat tugas school punya.

  39. zayed berkata:

    Tlg buatkan pantun bagi jawapan ni (katak,ular),(lemang), (kasut),(payung)

  40. mira berkata:

    ssah btl larh nk reka pntun..thanx 4 this..

  41. aishaa (: berkata:

    hehe
    okey la.

    dey!
    cube ambik pantun nie.

    Bila di buka ia berpusing,
    Bila di tutup ia berhenti,
    Tiga beradik duduk berasing,
    Hobi mereka berlari-lari.

    nak taw jawapan?

    hahaha!!! :)

  42. majid_aidiks berkata:

    hahahahaha… bgus pla nie pantun taw. hahahah

  43. majid_aidiks berkata:

    bgus nya pantun nie hahaha…

  44. AkuZoey berkata:

    haha..sedap pantun..!sapa yg buat pantun nih???

  45. arbina berkata:

    memang lah sdp……………………………………………………………………………………. tapi apa jawapannya……………..

    rasenye fanfare

  46. akuFIFA@CHEwah berkata:

    bley wi pntn teka teki ?please sok kena bertanding

  47. akuFIFA@CHEwah berkata:

    but ngan jwpn nya skali.nanti kang ssh plk

  48. in3z_ind berkata:

    tX’s Y panTunx,,,
    ud BntuinQ,, bUat BhN ngJar;;;;;;;;;

  49. pokYie berkata:

    bgus2 r korng punye teka teki.

  50. aDiLa berkata:

    bg team..
    saye bls pantun awak nieyh..

    ikan patin ikan selar,
    nak dibuat masak tempoyak,
    yang mengejar pastilah ular,
    yang malang semestinya ular..

    bg rayns,
    khas 4 you..

    buah saga berwarna merah,
    isinya masak pastinya manis,
    soalan itu tidaklah susah,
    jawapan diberi ialah mancis..

    nie lark 4 via-zel..

    anak pak lang orangnya baik,
    lemah lembut menutup aurat,
    bila hujan dia pasti naik,
    payung merupakan jawapan yang tepat..

    (“,)

  51. mbausy berkata:

    makasih ya koleksi pantunnya bisa bantu tugas sekolah anak saya,jadi saya gak pusing nyari koleksi pantun..trims yaa

  52. nurul berkata:

    terima kasih la bagi teka teki

  53. Daun Cacat berkata:

    Tak susah pun teka-teki ni boringlah.kalau sesiapa ada teka teki tolong kirim kat alamat ni 3335,JALAN DEPO TAMAN MAS PERTAMA, 93050 KUCHING

  54. BOLEH TAHN LAH TEKA TEKI NI.SIAPA YG BCA TEKA-TEKI JGN LH COMFIUS

  55. ivana berkata:

    kalo membuat pantun yg banyak dongggggggggg

  56. puteri berkata:

    baguslah teka teki ni wat lalagi ye

  57. Irah berkata:

    Kalau dtambah banyak lagi sanang ku buat projek ku malas ku buat sendiri

    hahahahahaha

  58. Irah berkata:

    hello?????ada orang ke????

  59. Princezz berkata:

    banar jua kata mu tu irah !malas lah kami tu buat projek siok ada pantun teka-teki tinggal highlight lapas tu copy lapas tu paste ka sanang!!!!!!!!!

  60. nurnadia berkata:

    bagusla pantun ni……..tapi xde jawapan

  61. jufri berkata:

    best r laman nie,,,

  62. nurnadia berkata:

    bagusla

  63. nur berkata:

    lumayannnnnnnnnn……….. good jg!!!!!!!!!!!!!

  64. dito berkata:

    paya ko all!

  65. wanie berkata:

    bagus giler ar pantun teka teki nie…
    kerja sklh aku pon dah ciap …
    ah..ah..

  66. asiah berkata:

    boleh tahan la teka teki korang sangat bagus tak de la bagus sangat

  67. anastasyia berkata:

    hai leh knlan x?saye budak baru kat sini.

  68. indiependent berkata:

    sye ske ur panton 2.. bez…

  69. Nazir juli from aceh berkata:

    Pantun teka teki nya dtambh lgya, biar jd panduan untk mbuat kpla fres

  70. estersonia berkata:

    thanksssss alllllllotttttttt yahhhhhhhhhh……..

  71. salam. laman web anda bagi teka-teki amat popular:
    Saya ada produk untuk affiliate bagi ebuku teka-teki. Saya harap saudara sudi mendaftar dan promosikannya.

    http://www.teka-tekok.co.cc/web/user

  72. rahayu rezkia dinda berkata:

    waduh gila, banyak bener macam2 pantunnya, bikin gw jadi PUSING bo……………..

  73. @-yiu berkata:

    Waduh gila, banyak bener macam2 pantunnya, bikin gw jadi PUSING bo……………..tapi….jawaban yang ada disana bisa qta tebak bagi yang mo ajahhhhhhh…..
    SELAMAT MENIKMATI YA CHAY…………^_^

  74. NAOMI berkata:

    GILE…..BO PANTUNNYA PANJANG ABEZZZZ YG BACA TIDUR TUH..!!?

  75. ronald berkata:

    bkin pantun cinta ank muda dwnk!!!

  76. syazwiena sophia berkata:

    panjangnyer pantun teka-teki bolh mnimba ilmu

  77. syazwiena sophia berkata:

    panjangnyr teka-teki dapt meninmba ilmu

  78. nisa berkata:

    its ok

  79. fariman berkata:

    lawak giller pantun ni….
    kt n pecah prut sy ketawanya….
    wkwkwkwkwkwkwk….
    hahhahahahaahhah..

  80. Baby Girl berkata:

    susah sikit tapi best dan baik punya…

  81. Baby Girl berkata:

    Apalah yang lucunya wei???

  82. Gol N Gincu berkata:

    Wei…lei pin tou ah…….???

  83. yasmin berkata:

    wah……bagoezzz bangt……
    tapi lebih kreatifff lagi ya……
    kayaknya q bza smua deh…..he…he….^_^

  84. FAYED berkata:

    BAGUS

  85. ratna berkata:

    BAGUS PANTUN NI

  86. Nina_^^ berkata:

    pantunya bagus, menarik, lutu2..

  87. b......... berkata:

    hai………bley kenal????????????kita budak baru kat sini………tlg jwb yea…..please

  88. Endah Arisdiana berkata:

    Whaaaa….
    Bgusnye…..

    Very very very BEST..!

    {^_^}

  89. eriefirainna berkata:

    best giler laaaa pantuun 2.wat bnyak2 lagi yer>>>>>>!!!!

  90. sandra anesia berkata:

    pantun ini sangat bagus TOP BGT

  91. sri maryati berkata:

    pantun bagus banget dan menghibur hati

  92. suci berkata:

    enak dong bisa pantun. Pantunya lucu-lucu membuat org semakin bertanya-tanya.

  93. iwed berkata:

    gokil………………………………………………. , , , , ,azhary love you

  94. Oom Asuma (sen-sei) berkata:

    makasih mas, tugas untuk murid genin ku terselesaikan (hehehe………)

  95. balasan berkata:

    hai smua tlg donk bt pantun yang maknanya tradisi dalam mewariskan masa lalu alnya gw da pr ni bt pntun so dakah d antara klan yg mau bntuin gw,bls cepatya alnya pr gw sejarah tu d kumpul 25 nov 2009 ini minim 10,please

  96. rino berkata:

    kren abis pantun y, , ,

  97. fiki berkata:

    makasih ya neh pantun jadi bisa buat PR lagi,thx

  98. ainil ramadhani berkata:

    makasih yac,jdi gmpang krjain prkouw

  99. eNhZyL berkata:

    bgus bget pntux,aq bsa brakspirasi mbuat pntun,,,,,,,,,,,,,

  100. dewi putriyani berkata:

    makasih ya atas pantunnya…………………
    kalo boleh tahu namanya siapa ya…….??????????

  101. ninda berkata:

    bagus bgt. sangat membantu plajaran bhs.indonesia. dan makasih yaw……………………………………………………

  102. Vivie berkata:

    Sekarang tiba masa aku bagi teka-teki untuk korang?

    soalan 1: kalau ada kemalangan bas,and bas tu jatuh dalam sungai, apa yang hidup lagi.

    soalan 2: semua haiwan jadi kucing,kucing jadi apa?
    klau pandai jawap lah.

    • anak selangor berkata:

      1.hanya tinggal kenangan…..
      2.kucing jadi ap?ap ye
      alamak lupe sudah….
      tadi ingat….
      haaa….
      ap tadi…
      lupe balik…
      kucing….aaaa….
      sory lupe soalan….
      ha…kucing
      menjadi-jadi
      oooo….bukan….
      2 soaln bile 2…
      ha….jawpn er…
      KUCING SAMBUT HARI JADI…
      HEHEHEHEHEHEHEHE,,…..

  103. jessie berkata:

    yeeeyyyyyyy !!!!!
    dapet pantun lg neh !!!!
    thx y vo de pantun

  104. kanggoji525 berkata:

    izin copas untuk koleksi…

  105. rosmawati bt mustapha berkata:

    kalau abang bijak pandai cuba jawab apa miapa yang tak dapat di makan

  106. rosmawati bt mustapha berkata:

    KALAU ADIK BENDA APA YANG HIDUNG NYA BESAR

  107. gina berkata:

    bez giler lah…

  108. baisarah berkata:

    jalan jalan ke sikampak
    singgah sebentar membeli kampak
    ada orang berkepala botak
    mau dikampak ampun pak

  109. yusuf berkata:

    sorong papan tarik papan
    kenapa sorong papan
    kenapa tarik papan

    haha….jawab2

  110. lqizhqa berkata:

    ada pesawat ada kereta api
    tujuan nya sama ke amerika
    tyuz yang sampai duluan ditujuan????????
    ayo cpa yg bsa jwb dan bri alsannya……………..

    • sultan bonang berkata:

      pesawat, alasannya kalo kereta api lama nunggu penumpang dulu.eh tapi dua duanya nunggu penumpang dulu ya.pokonya pesawat lah

    • anak selangor berkata:

      pesawat dipandu bapak aku,
      keretapi lak kawan bapk aku yang pandu,
      cube ko tanye diorang,sapa sampai dulu,
      2 pun kalo ko nak tau’

  111. lqizhqa berkata:

    KARENA YANG ADA CUMA PAPAN NGK ADA YANG LAIN……

    BEGOK LOE!!!!!!!!!
    HA…………

  112. […] Pantun teka-teki 9 02 2010 Pantun Teka-Teki […]

  113. annisa maulida berkata:

    banyak banget pantunx bagus2 lgi….!!!!

  114. sultan bonang berkata:

    gue juga punya pantun.

    jalan jalan ke kota depok
    nemuin uang segepok
    ada apa di balik tembok
    ada nenek lagi cebok

  115. suci berkata:

    banyak bnget ya pantun nya

  116. juanloandy berkata:

    koq ada memang yah jawabanx???

  117. agus_pekanbaru berkata:

    Kalau tuan pakai lencana
    Pakailah songkok di atas kepala
    Kalau Tuan bijak laksana
    Binatang apakah tiada kepala?

  118. hamdiah berkata:

    nenek kepada binatang2 mu.hahahahahahaha…….

  119. hamba Allah berkata:

    ni just nak bagi kowg satu teka-teki..
    ni abg aku bagi tapi sampai skrg aku tak dapat jawab..

    ada 3 org budak, mereka pergi hotel.. mereka bayar sorang RM10 tapi bila diorang bayar org hotel tu ckp harganye RM25.. jadi diorang pun byr. pastu diorang dapat baki RM5.. pastu diorang pun pikir-pikir mcm mne nak bahagikan sama rata.. lps tu diorang dpt satu idea.. diorang pun sedekahkan RM2 kat fakir miskin pastu diorang ade lagi RM3 dan diorang pun bahagikanlah sama rata… tapi bile diorang kira-kira semula….
    diorang bayar 10 inggit pastu dapat baki sorang seringgit jadi kiranya diorang bayar 9 inggit jadi bile didarabkan 9×3=27+2inggit yg tadi diorang sedekahkan kat fakir miskin jadi jumlah nyer 29 inggit.. jadi mane ag 1 inggit sedangkan pada awalnye diorang bayar sorang 10.. jadi 10×3=30 ????????

    harap korang boleh jawab…

    • sum berkata:

      Total duit keluar = RM25
      Tambah duit sedekah = RM2
      Total duit keluar semasa = RM27
      Tambah duit baki = RM3
      SEMUANYA = RM30

    • anak selangor berkata:

      haiiii…..
      9×3 27,
      10×3 30,
      kalo ad agi balance seringgit,
      seringgit 2 wat stok duit raye.

  120. makno_se berkata:

    30-3=27..
    9×3= 27..
    2 riyal tu dah masuk dalam kos td kn? so???
    *p/s= Berape kali ko nk bg sedekah laaa….

  121. suci berkata:

    pantun nya jelek banget

  122. Buah mangga buah durian
    Enak rasanya enak baunya
    Coba terka wahai kawan
    Hewan apa yang makan domba?

    • Jamily berkata:

      Anak baba pergi pekan
      Buah limau dimakan kera
      Kalau domba yang kena makan
      Sang Harimau lah punya angkara

  123. aisyah9603 berkata:

    MINYAK ZAITON MINYAK MASAK,
    ANAK GAJAH DAH NAIK MINYAK,
    KALAU ANDA NAK CAKAP BANYAK,
    MARI SINI KOMEN BEBANYAK ..

    • Jamily berkata:

      Ambil batu buat pengasah
      Dibawa naik oleh Cik Jabar
      Jangan begitu wahai Cik Aisyah
      Tidak baik cabar mencabar

      Laa…canda saja…jgn marah haa..

  124. muhamad berkata:

    ada sendok ada es
    e…. ada kodok baca smz

  125. bonex berkata:

    kk buatin pantun untuk bonex disurabaya

  126. bonex berkata:

    mbak kirim pantun teka-teki yg bgs? karena pantun dilayar ini jelek.

  127. puteri shahida berkata:

    nm awk siapa$sy lp lh awk

  128. nasya berkata:

    wa bingung sekali satu2 dong mau kan

  129. dewi berkata:

    bagussssssssssss………………..

  130. emjay berkata:

    kalau tuan pergi hiliran
    bolehkah bebas canda berdua
    kalau tuan boleh fikirkan
    apakah bas roda nya dua?

    siaplah gelang semat suasa
    dibubuh tanduk pastinya berseri
    siapakah orang amat berkuasa
    Menyuruh tunduk pasti dituruti

    cuba reka cipta namanya
    kain apakah tiada kerawang
    cuba teka apa namanya
    bank apakah yang tiada wang?

    hehehe, suka2 aja…

    • anak selangor berkata:

      2 3 kucing belari,
      mane nk sme si kucing belang,
      kalo 2 jwpn y tuan hambe cri,
      alah,kacang…

      tuah ayam nampak di kaki,
      tuah manusia sape y tau,
      power rangers r bekuasa,
      abis 2 ape….

      ad bank xde wang,
      sg. wang xde wang,
      kepale otak hang,
      soalannye senang,
      ape ke bangang,
      nk bg jawapan bankrup x kene ngan pantun,
      bedalla,bankrup r jwpnnye..

  131. sony berkata:

    g’ lucu blas

  132. bastop berkata:

    bas

    bas,pe yang tak boleh jalan?

  133. bastop berkata:

    bas

    bas,ape
    yng tk
    leh jalan?

    • anak selangor berkata:

      anak monyet terlompat-lompat,
      terlompat2 anak monyet,
      kalo dah namenye monyet,
      mane reti bawak bas

  134. babygirls berkata:

    bas stop lah…betulkan…saya dapat 5A sokmo dalam kelas tau..

  135. anak selangor berkata:

    ok murid2…jwb yer..
    anak monyet menari-nari,
    anak kera telompat2,
    ape yang menari?
    anak kera telompat2..
    JWB..JGN X JWB

  136. trilogyran berkata:

    bulu bertemu bulu…….ape jawapannya….jawab lah

  137. nana berkata:

    pelik nyer soalan,,,tak dpt nk pkir…

  138. naning berkata:

    bagus… pantunya kok gak ada pantun jarjit sih…

  139. poji berkata:

    apa pantun yg pling best.???

  140. faza berkata:

    wes bagu2… hehehehhe

  141. pojiam berkata:

    ala ala bucuk2

  142. mahd poji berkata:

    ala hai aku sudah tertidur pula

  143. mahd poji berkata:

    tertidur masyallah ni malam ke siang

  144. NURFARIHAH SYAZANA berkata:

    HAI PE KABA SMUA ORG CYE BDK BRU

  145. syafiqah berkata:

    hahaha

  146. Elieza berkata:

    Ada yg best,ade yg x best..sorry

  147. rizz berkata:

    garu nampak rambut
    pegang nampak rambut
    selak nampak rambut
    apakah itu?

  148. sweet baby berkata:

    nice………………………………………………………………………………………………!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  149. hanis berkata:

    kutu kot

  150. anis berkata:

    yer ker?????????????????

  151. hanis berkata:

    yer la bengong

  152. anis berkata:

    ko sape nak kata aku bengong

  153. hanis berkata:

    aku diri aku la :p

  154. hanis berkata:

    dah aku blah

  155. anis berkata:

    bagos blah ah

  156. hanis berkata:

    bye :p

  157. vicky berkata:

    membantu sekali pantun ini untuk tugas awak haha

  158. Wahyu takiya genji berkata:

    Oke banget tu pantun membantu buangettt….?

  159. Nissa berkata:

    Thanks!!! Really help my school work!!!

  160. isnie berkata:

    pantun ini membantu bgt buat tugas skull akku :D
    thanks !

  161. syafika berkata:

    ok lah gak pantun ni!!!!
    tp bley x pantun ni lg men cabar????
    tp nape x de pantun yg b’unsurkan sekolah bestari kewh??

  162. fadhila camelia berkata:

    HE3 TAK DELAH GURAU JE!!!

  163. fauzan rakha berkata:

    bagus2 pantun nya ya ?

  164. fauzan rakha berkata:

    hehehe ? :P :D :) ^_^ (^^^)

  165. M Hafiz berkata:

    mantap..!!!
    cuy pantunnya….

  166. baaaaaaaaaaaaaguuuuuuuuussssssssss!!!!!!
    mmmmmmmmmmaaaaaaaaaasih kurang bek

  167. Thasya Chaidir berkata:

    makasih bgt udh bantuin tugas guaaa

  168. Roslova Bian berkata:

    BwT tMeNd” adA pAntUn yG LaeN Ngk. . .
    Cz aKu adA tUgAs dRi gUrU aKu sUrUh bWt pAntUn. . .
    LoW aDa add fb aKu yA. .
    Loveles_bian@yahoo.co.id

  169. DEA keyen berkata:

    muanteeeeppppp…….maknyusss!!!!!

  170. Jasmine berkata:

    GUE BANGGA JADI ANAK JAKARTA
    SAYA ANAK THE JAK
    MANTAP ABIS PANTUNNYA
    APA NYAK?

  171. mastura berkata:

    senang jer jawapannya tepuk tangan dah pun habis hahahahahah

  172. maisarah berkata:

    apalah mastura ni tak baik tau saya tau jawapan no.1 jawapannya iALAH AYAMLAH KIKIKIKIKI

  173. IndoHost berkata:

    Mampir ke indohost.us hosting aman, murah dan terpercaya :D, makasih om pantungnya untuk tugas school

  174. sisil berkata:

    ini pantun yang sudah populer ya????

  175. ririn00.. berkata:

    hahhahahha..lucula..trilogryan..

  176. balqis berkata:

    benda apa yang turun naik biasanya ada di sekolah

  177. adinda berkata:

    aq mau bilang makasih ya ………..
    atas pantunnya…………… (:

  178. iva cyank nihaya berkata:

    mkcih… atazz pantun.na mezkipun’z gwa agak gugh cuka…tpi te2p gwa tuliz kogh

  179. Ahyat Al-hakima berkata:

    weh weh weh gua beruntung nemui pantun teka-teki soal nya di suruh gua brukakkakakakakakkakakakakakka

  180. farah nor ain berkata:

    ok…..pekak bute bisu…..pekak curik duit bisu…..cam ne bisu nak bg tau bute yg pekak curik duit bisu……fikirkanlah…..huhuhu

  181. Jinaliz berkata:

    Ikan hiu makan permen
    silau men….

  182. sdfg berkata:

    ada cicak didalam kamar
    cicak itu adalah cicot
    cicot sembunyi di dalamkamar
    hewan apa tak ada otot

  183. vidya sagar berkata:

    haiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  184. nur sakinah berkata:

    SAYA SUKE PANTUN NI…HIHIHI

  185. andreas berkata:

    wew ni pantun malaysia atau indonesia ha ????

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 124 other followers

%d bloggers like this: