Seluk pekasam

Bersama Prof Madya Dr Nor Hisham Osman

DUA orang rakan serumah, Yani dan Tiara pergi ke pasar tani di ibu kota. Sedang mereka melihat-lihat jualan ….

Yani: Tengok tu, ada pekasam ikan sungai laa.
Tiara: Apa dia? Pekasam?!
Yani: Ha … ah! pekasam, lama tak makan. Nak beli la sebungkus.

Tiara: Kau tau makan ke? Aku tak pernah try pun ….

Yani: Huih!! Sedap tu … goreng.

Tiara: Goreng gitu aje?
Yani: Kalau nak sedap lagi, goreng celup telur … potong bawang besar ngan cabai masak … hussy!!! sedap! Kena dengan nasi panas, mentua lalu belakang pun tak nampak!!!

Tiara: Macam ikan masin jugalah ek?

Yani: Masak macam ikan masin le lebih kurang, boleh gak gulai lemak dengan pucuk ubi ke, nangka muda ke, pisang muda ke. Tapi rasanya lain sikit …

Tiara: Lain?

Yani: Ya laa, ikan masin tu rasanya masin, tapi pekasam ni lagi sedap … ada rasa masin dan masam, tu sebab namanya pekasam, bukan pekasin, he he he. Dagingnya pun lembut dan gebu, tulangnya rapuh … bila digoreng, rangup dengan tulang-tulang sekali.

Tiara: Elok aje dalam plastik, macam mana nak seluk?

Yani: Seluk?

Tiara: Iya! Seluk … kan ada kata seluk sampai pangkal lengan?!

Yani: Ooo … itu dulu … dulu-dulu memang nak ambik pekasam ni kena seluk, sebab peram dalam tempayan.

Tiara: Kenapa sampai pangkal lengan lak?

Yani: Kalau pakasam tu dah nak habis, memang le kena seluk tempayan tu sampai pangkal lengan baru boleh dapat ambik. Dah tinggal sikit … kalau masih banyak, masih penuh tak perlu le sampai pangkal lengan. Kenapa ni? Kau nak merasa menyeluk pekasam ke? Orang sekarang dah tak pakai tempayan lagi dah untuk peram ikan buat pekasam. Opah aku dulu buat pekasam memang peram dalam tempayan. Masa tu mana ada bekas simpanan yang lain. Sekarang ni pakai bekas plastik je, kemudian terus masuk beg plastik untuk dijual … tak de lagi peram dalam tempayan lama-lama. Kalau dulu kadang-kadang sampai tahan disimpan bertahun, itu yang dinamakan pekasam tahun.

Tiara: A … laa, aku tanya ni bukan sebab apa … kan ada peribahasa yang kata, alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Tu yang aku nak tau tu ….

Yani: Ee, alaa, peribahasa ke? Aku ingat kau nak tau macam mana nak buat pekasam!

Tiara: Aku tak fahamlah peribahasa ni, tang kata kena seluk sampai pangkal lengan tu!

Yani: Ya laa … pekasam ni berbau, bukan le busuk sangat, tapi berbau …boleh tahan le juga. Masa ambik pekasam dalam tempayan tu, kena jari dan tapak tangan pun tetap berbau juga. Kalau dah alang-alang berbau jari tu, biar le seluruh lengan tu berbau, baru le berbaloi untuk cuci.

Tiara: Kalau tak silap … maksud peribahasa itu ialah melakukan sesuatu kerja itu mestilah bersungguh-sungguh hingga mendapat hasil.

Yani: Betul tu … tapi tak berapa tepat!

Tiara: Tak tepat?

Yani: Aah! Tak tepat … bukan semua kerja.

Tiata: Habis tu, kerja apa pulak? Ada kerja-kerja tertentu pulak yang sesuai guna peribahasa ni? Cikgu aku masa sekolah dulu tak pernah cakap pun.

Yani: Kau boleh fikir sendiri … pekasam ni jenis benda yang ada bau … bau yang tak berapa sedap, diibaratkan dengan kerja yang tak berapa elok atau nak senang cakap … buat kerja jahat.

Tiara: Jadi, sesuai untuk buat kerja jahat macam menyamun, mencuri le yek?

Yani: Aaa … lebih kurang macam tu le. Kalau kau songlap duit kompeni, alang-alang songlap seratus dua, baik sapu berjuta sebab seratus pun salah juga, baru le berbaloi-balaoi …

Tiara: Hey! Kau tuduh aku songlap duit kompeni ke?

Yani: Idak le … aku bagi misalannya aje … tapi yang kau marah sangat ni kenapa? Memang ada buat ke?

Tiara: !!!!!!

Peribahasa
Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan bermaksud kalau sudah terlanjur melakukan kejahatan, biarlah diperoleh hasil daripada perbuatan tersebut.

2 Responses to Seluk pekasam

  1. harijogja berkata:

    halo penyair🙂

  2. www.bmiab.se berkata:

    I really like what you guys are usually up too. This type of clever work and coverage!
    Keep up the fantastic works guys I’ve included you guys to blogroll.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: