Advertisements
 

Terima Kasih Guru

TERIMA KASIH GURU
(Sempena Hari Guru 2009)

Terima kasih guru
yang mengajarku dulu
membawaku ke ladang-ladang
ilmu
dengan sabar tak kenal jemu
kini kupetik buah kejayaan itu
dari pohon jasa seharum narwastu.

Terima kasih guru budiman
yang merungkai erti kehidupan
menanam benih-benih kemanusiaan
memadam puntung-puntung
kesombongan
bagai bintang di kegelapan malam
di tengah lautan jadi pedoman.

Terima kasih guru jauhari
yang membugar perkebunan budi
lembut menyiram akal pekerti
tekun menyemai mulia peribadi
jasa baktimu terhampar pasti
moga Tuhan sentiasa memberkati.

Terima kasih guru tercinta
menyahut cabaran semangat perkasa
memperkukuh iltizam membina bangsa
gelanggang pendidikan diri diperhamba
modal insan dijana dipelihara
melahirkan pemimpin memacu negara.

Zolkifli Alib
SMK Bandar Kota Tinggi, Johor.

Advertisements

75 Responses to Terima Kasih Guru

  1. narissa says:

    Salam…..

    Saya ingin memohon kebenaran adik Zolkifli Alib dari SMK Bandar Kota Tinggi untuk menggunakan sajaknya yang bertajuk Terima Kasih Guru untuk kegunaan majalah sekolah saya.
    Nama asal dan sumber akan dikekalkan.

    Terima kasih.

  2. SOFEA says:

    ur sajak sgt kreatif.dpt bagi smgt pd org yg membacanya.teruskan usaha adik mencipta sajak yg lebih menarik.

  3. amir says:

    Salam. Mohon kebenaran daripada saudara untuk saya deklemasikan sajak ini sempena perayaan hari guru.Terima kasih.

  4. SALAM.. KENA BAYAQ ROYALTI PADA TUKANG CIPTA SYAIR/PUISI TU. SURUH ADMIN BUAT TABUNG… SAPA-SAPA NAK GUNA UNTUK CETAKAN KA, LISAN KA DAN LAIN-LAIN HULUQ LA SKET KAT PENCIPTA DIA.. ADMIN PERLU AMBIL BERAT NIH… AMANAH.. SAJA KOMEN.

  5. anderson says:

    salam. mohon kebenaran untuk menggunakan sajak saudara.terima kasih

  6. Jihan says:

    mohon guna sajak untuk hari graduasi…tq

  7. muhammad shuib says:

    benarkan saya gunakan sajak ini untuk guru saya ye!

  8. yun says:

    hye..ble skali baca,mmg dah tepat mengusik naluriku as seorg insani…tahniah pd awk coz brjaya terokai sgala rasa ht dan dluahkan dlm kata yg puitis..izinkan sy dklamasikan kata2 ni pd hr prpisahan lect sy di kolej..

  9. nur hidaya says:

    assalamualaikum. saya memohon kbnaran untuk mngunakn syajak ini

  10. hi says:

    mohon kebenaran untuk menggunakan sajak ini…..

  11. siti mariam says:

    maaf…mohon nak mendeklamasikan sajak ini untuk guru ku yang tercinta

  12. Aina Liyana says:

    salam..best sangat bace sajak ni..sy nak minta kbenaran tok gne sajak ni semperna hr perpisahan pengetua sy..tq.

  13. mairah adriena says:

    salam,sy mohon kebenaran nak gna sajak ni….sempena anugerah cemerlang kt skula sy..tq

  14. Ain Khaliqa says:

    askum, mohon kebenaran nk gn sebahgian sajak ni dalam kad jemputan hari guru kt sklah sy tq

  15. NOORMAN FARID BIN MOHAMMAD NOOR says:

    SAJAK ANDA SUNGGUH MENARIK.
    Jika tidak keberatan mohon keizinan untuk ku baca sempena hari guru nanti. ohon izin

    sekian terima kasih.

  16. eja says:

    menusuk kalbu…saya pun nak mohon guna sajak ni untuk kad buat pendidik saya

  17. zila says:

    salam….

    hye akak..saya nak mohon guna sajak nie tuk persembahan hari guru nanti…..terima kasih

  18. bibah says:

    salam muhibbah…
    mohon kebenaran u mnggunakan sajak ini….shukran ya zilan sahabat..

  19. an... says:

    minta izin nak gnakan syair nie kat ari gru skol sye nnti….trimas2…

  20. lady gaga says:

    you so good,i can use this pantun for my karangan

  21. lady gaga says:

    sibuk je org yg nk gna sjak ni kacuali sya…!!!!!

  22. ohhhh..saya boleh buat persembahan kpada guru2 sempena hari guru 2010..yea….tq all…

  23. athyrune says:

    pinjam puisi leh.jasa anda amat dihargai

  24. athyrune says:

    pinjam puisi leh?puisi awk best.thenx

  25. nayze says:

    salam..first of all, ur sajak so nice….saya ingin memohon menggunakan sajak…

  26. ROZITA says:

    mohon utk anak sy bacakan sajak ini sempena hari guru..TQ

  27. cikgu.. says:

    mohon izin utk deklamasikan sajak ni utk hari guru thn ni..

  28. TAYLOR SWIFT says:

    I Like your pantun ,but i’m not understand whats the mean..then i want this pantun do it in English(UK)..
    THANK YOU..

  29. haziqah says:

    rase nak jumpe cikgu darjah 1,2and 3
    6 tahun…

  30. srielfi says:

    nk mintak kebenaran utk membaca puisi ini pd sambutan hari guru

  31. Rei Hino says:

    saya sangat suka sajak ni.. ^^

  32. pinkgurlz.. says:

    mohon kebenaran untuk mengunakan syair ini untuk ucapan semperna hari guru…
    kebenran Zolkifli Alib amat dihargai…
    terima kasih…=)

  33. samir says:

    Tahniah ! hebatnya sajak anda. izinkan sy guna sajak utk bina jatidiri sy & ank didik. trimas.

  34. Fan Ray Aun says:

    Saudara Zolkifli Alib dari SMK Bandar Kota Tinggi, Johor.

    Bolehkah saya mengguna pantun saudara untuk ucapan saya sempena perayaan Hari Guru 2010 di Sekolah saya (Sekolah Menengah Katholik, PJ).

    Nama saudara akan saya sebutkan dalam ucapan saya.

    Terima Kasih!

  35. merry says:

    bgi aku.. guru tuh sanagt berjasa soalnya… klo g ada guru.. mungkin kta tdak bisa belajar dan menuntut ilmu tinggi

  36. aini says:

    izinkan sy guna puisi ini..sgggh menyentuh hati

  37. Rhea says:

    Salam. Mohon kebenaran menggunakan sajak ini dalam folio Kajian Tempatan saya.

  38. Nur Ain Bte Samad says:

    ur………..sajak nie sgguh mnyentuh prasaan org yg mmbacanya.kREATIF sgguh pnulisnya.Bagi sya guru sgguh mulia.Smemangnya sajak ini sgt sesuai untuk guru yg banyak brjasa kpd kita.

  39. mohon kebenaran menggunakan sajak di atas untuk majlis jamuan sekolah.. harap diizinkan..!!

  40. mahani aprilia says:

    keren abizZ…….

  41. haryani says:

    mohon untuk anak saya gunakan sebagai latihan Bahasa dalam kelas.Terima kasih,minta halal.

  42. nur izzah says:

    saya nak minta izin untuk menggunakan sajak ini unuk hari perpisahan guru nanti.

  43. suria says:

    izinkan saya guna sajak nie utk majlis persaraan pen kanan.

  44. husna says:

    assalamualaikum…izinkan sayer nak persembahkan sajak ni untuk ari guru…..tapi ckit2 jer larr…yang len tu saya gubah sendiri

  45. Ria junita says:

    jika ada waktu ajarkan kami seca langsung membuat puisi dan tata cara buat puisi yang baik dan menarik hati….

  46. sabrina says:

    saya mntak kbenaran nak gna sjak nhe tuk ari gru nnti ble tak??

  47. cikgu mukrimah says:

    Mohon keizinan untuk guna sajak ini sempena hari guru nanti . TQ

  48. sajk ke syair ni………..boleh buat persembahan hari guru nanti

  49. wanira says:

    mohon guna sajak ini sempena ari guru ni…terus berkarya….

  50. zaidi smk bandar,form6 says:

    harap semua maklum,,pencipta sajak ini (terima kasih guru)-encik zulkipli bin alip (cikgu zul)adalah seorang guru kanan,dan sekarang sebagai penyandang pengetua smk bandar kota tinggi,johor-2011 ,,,,,saya adalah salah seorang murid nya,,beliau bukan pelajar,,tapi tenaga pengajar,,,

  51. tasha says:

    selamat hari guru………….

  52. KAK LONG says:

    minta izin guna sajak ini untuk sambutan hari guru

  53. adanama says:

    hebat

  54. Rhee says:

    Ajarin dooongggggggg!!!!!!!!!!

  55. Cikgu Zol SMKB says:

    Terima kasih yang sudi menggunakan sajak saya.
    Cikgu Zolkifli Alib (SMK Bandar Kota Tinggi)

  56. salmie says:

    as salam, mohon kebenaran utk gunakn sjk ini utk hr persaraan guru. terima kasih

  57. nora says:

    Salam…..mohon kebenarn guna sajak cikgu…semua akan dikekalkan….

  58. Mohon izin untuk ambil sajak ini, semoga Allah memberkati cikgu zolkifli dengan berkongsi sajak yang sangat bagus ini..

  59. Putri says:

    Salam , mohon kebenaran untuk ambil sajak ini . terima kasih ..

  60. nurul afiqah says:

    salam……
    saya ingin meminta izin untuk mendeklamasikan sajak awak yg bertajuk terima kasih guru….
    harap awk izinkan……:)

  61. syiqa says:

    pantun yang menarik sekali… mohon menggunakan pantun ini untk guru saya ya.. terima kasih 🙂

  62. RIS says:

    pantun yg bessssss………
    t.u because i use this pantun to my give teacher………..

  63. azza says:

    mohon share ye, trm kasih byk.

  64. Kitty Tutty says:

    Mohon digunakan utk PdP saya…terima kasih.

  65. eiman says:

    punda

  66. mus says:

    Salam.mohon kebenaran untuk menggunakkan sajak ni

  67. […] Terima kasih guru | dunia penyair ~ himpunan puisi klasik […]

  68. Bonaa says:

    Assalamualaikum saudara. Saya ingin meminta izin utk mengambil sedikit bait-bait sajak saudara yang merdu ini untuk majlis perpisahan guru saya. Terima kasih 🙂

  69. Salehah Hassan says:

    Izinkan akak mendeklamasikan sajak di atas pd sambutan hari guru di sek. akak ya. terima kasih.

  70. Ainul shafiqah says:

    Assalamualaikum, , mohon share yer . Thnks

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: