Jika Kau Sayang Padaku

Jika kau sayang padaku
teruslah sayang padaku
tapi aku tak bisa memaksamu
karena itu cintamu
aku hanya bisa menerima
dan hidup di dalamnya
penuh bahagia

Jika kau benci padaku
bertanyalah pada dirimu
apamu yang terganggu
dengan adanya aku
dari situ kita berdua belajar
siapa kau
dan siapa aku

Jika kau sama denganku
jangan sesali kepergianku
karena kehilangan yg terbesar bukanlah
kematianku
tetapi apa yang mati di antara kita
ketika aku masih ada

Dan jika cinta memang ada di antara kita
aku tak akan pergi jauh darimu
hidup terus dihatimu
menghangatkanmu dalam kedinginan
menenangkanmu dalam kemarahan
membawa senyum dalam saat-saat sepi,
aku tidak tidur
aku tidak mati
akulah kekuatan bagimu
selalu ada

~ Suzana Murni

12 Responses to Jika Kau Sayang Padaku

  1. fauzi berkata:

    Kehalusan bahasa melambangkan kehalusan jiwa. Dalam puisi bahasa adalah warna yang diadun dan dituang dikanvas dengan kreatif oleh manusia yang tajam dan halus jiwanya.

    fauzim8.blogsport.com

  2. fauzi berkata:

    Ops maaf alamat URL saya fauzim8.blogspot.com
    saya meminati dunia puisi (membaca dan cuba menulisnya sendiri..ayuh mari kita berkarya.)

  3. fauzi berkata:

    Bagaimanakah caranya kiranya kalau saya mahu menyumbang puisi di sini?

  4. pepcoy berkata:

    betul tu Suzana, masa hidup ni la tunjukkan kasih sayang, jalan kan tanggungjawab pada yg di sayang, dah tak da baru nak menanggis, baru nak menyesal..dah lambat. tapi selalu mcm tu la..

  5. ahmed berkata:

    emang betul klo orang udah di landa asmara cinta lupa segala 2 nya.tpi jgan salah megartikan cinta hanya sebatas saja tak bisa abadi,tpi klo manusia antara manusia sepatut nya saling sayang menyayangi,klo cinta tepat nya pada rosul/nabi saja,seperti ALLOH klo udah sayang sama umat nya mintak apa aja di kasih….!

  6. hana berkata:

    puisi ni memang bagus. bahasanya mudah, tapi mempunyai maksud yang dalam, amat bermakna bagi orang yang ingin memahami dan tahu menghargai erti cinta dan kasih sayang. Tak guna kita menyesal kerana melepaskan seseorang yang sebenarnya kita sayang semata-mata kerana keegoan kita..betul tak?

  7. Aldi berkata:

    So swet..duh kl jd co km cneng y.?

  8. rapunzel86 berkata:

    hi..
    so sweet puisi ni
    sy tertarik
    seakan kita di tempat yang sama
    boleh sy amik puisi ini???

  9. ritos ritina berkata:

    puisi ini bukan bermaksud kecintaan sesama manusia..
    tetapi kecintaan pada yg ESA..
    amat etrserlah kepada rangkap terakhir…hayati maknanya dgn lebih mndalam..

    aku tidak tidur
    aku tidak mati
    akulah kekuatan bagimu
    selalu ada…

  10. eus berkata:

    saya juga tertarik? izinkah kamo utk saya ‘kopipes’ puisi ini?

  11. ayu berkata:

    bc puisi awk sungguh touching…

    tiba2 jiwa sy tersentuh mengenangkan sesorg….

  12. shida berkata:

    sungguh bermakna kpd yg bercinta…sungguh dalam maksud nya..kata-kata dalam puisi ini boleh mnyedarkan manuia betapa pentingnya erti kasih dan cinta dalam kehidupan ini….so sweet…boleh saya ambil n simpan puisi ini?

Tinggalkan Jawapan

