Ku Titipkan Seuncang Doa Bersama Bait-Bait Puisi – Zainon Omar

Di atas batu geliga Feringgi
Di kaki gunung yang rancak dan segak
Menanam budi sambil mendisiplinkan diri
Di sisi bangunan yang tegak berdiri
Di samping kawasan istirehat yang canggih
Untuk rakyat berbilang kaum yang aman damai
Sambil mentatasusilakan kemasyarakatan
Mempunyai ciri-ciri kehidupan
Yang cerah dan berwibawa…..

Kuraupkan doa suci di sini
Untukmu kalian penghuni bumi
Yang sedia mengerti
Dari puncak gunung sana kian banyak
Menabur budi pada kalian yang berkunjung ke sini
Dari dalam dewan kalian gembira
Meratah rezeki bersama famili
Dari dasar lautan nampak jelas
Betapa murahnya rezeki yang melimpah ruah
Kesemuanya dimiliki insan bertuah
Dari atas hingga ke bawah

Kutitipkan doa mustajab…..
Sambil meneguk suara ombak merdu
Dan mendayu…..
Kiranya sudi menyapa saudara
Bersama gembira membuang sengketa
Kupohon padamu ya Tuhan….
Pada hambamu yang lemah berilah kekuatan
Yang baik bertambah cerdik cendekiawan
Yang condong minta ditupang
Yang lemah hidupkan semangat cemerlang
Yang sakit kurniakan sihat

Sedarlah saudara…..
Kita semua sementara di sini
Hidup kita sekadar menumpang

~ Zainon Omar

One Response to Ku Titipkan Seuncang Doa Bersama Bait-Bait Puisi – Zainon Omar

  1. Ria Darwina berkata:

    Aku tak ingin menyimpang

    Ya tuhanku
    aku memohon kerdhaanmu
    setiap hari ada yang mengajak aku menyimpang
    walaupun ianya setitik haluan kehinaan
    aku tak ingin menyimpang
    aku takut kemurkaanmu
    aku takut azabmu
    kejahatan dan maksiat
    selalu saja nak menghadang laluanku
    syaitan dan iblis selalu ada-ada saja tipudaya mereka
    membisik kedalam dada-dadaku
    ya tuhan bimbinglah aku
    bimbinglah aku kejalan yang lurus
    kerna aku tak ingin menyimpang
    dari apa yang menjadi laranganmu…

    ~Ria Darwina~

Tinggalkan Jawapan

