Advertisements
 

Pantun Adat

Lebat daun bunga tanjung            
  Berbau harum bunga cempaka
Adat dijaga pusaka dijunjung          
  Baru terpelihara adat pesaka

Gadis Acheh berhati gundah           
  Menanti teruna menghulur tepak
Gula manis sirih menyembah   
  Adat dijunjung dipinggir tidak

Manis sungguh gula Melaka          
 Jangan dibancuh dibuat serbat 
Sungguh teguh adat pusaka           
 Biar mati anak jangan mati adat

Anak teruna tiba di darat             
   Dari Makasar langsung ke Deli 
Hidup di dunia biar beradat   
  Bahasa tidak dijual beli

Menanam kelapa di Pulau Bukum
   Tinggi sedepa sudah berbuah
Adat bermula dengan hukum           
   Hukum bersandar di Kitab Allah  
      
Buah berangan di rumpun pinang      
   Limau kasturi berdaun muda             
Kalau berkenan masuklah meminang      
  Tanda diri beradat budaya

Laksamana berbaju besi
  Masuk ke hutan melanda-landa    
Hidup berdiri dengan saksi      
  Adat berdiri dengan tanda       

Berbuah lebat pohon mempelam                 
  Rasanya manis dimakan sedap
Bersebarlah adat seluruh alam               
  Adat pusaka berpedoman kitab

Ikan berenang di dalam lubuk    
    Ikan belida dadanya panjang
Adat pinang pulang ke tampuk    
    Adat sirih pulang ke gagang

Pokok pinang ditanam rapat    
   Puyuh kini berlari-lari
Samalah kita menjunjung adat              
  Tunggak budaya semai dihati

Bukan kacang sebarang kacang    
     Kacang melilit si kayu jati 
Bukan datang sebarang datang               
    Datang membawa hajat di hati

Budak-budak berlari ke padang    
    Luka kaki terpijak duri
Berapa tinggi Gunung Ledang      
    Tinggi lagi harapan kami

Helang berbega Si Rajawali                 
   Turun menyambar anak merbah
Dari jauh menjunjung duli              
   Sudah dekat lalu menyembah

Angin kencang turunlah badai     
    Seumur hidup cuma sekali
Tunduk kepala jatuh ke lantai            
   Jari sepuluh menjunjung duli

Gobek cantik gobek cik puan
  Sirih dikunyah menjadi sepah   
Tabik encik tabiklah tuan 
  Kami datang membawa sembah

Doa mustajab selalu terkabul
   Kepada Allah kita panjatkan 
Sebelum berlangsung ijab dan kabul    
   Majlis berinai kita dulukan

Advertisements

28 Responses to Pantun Adat

  1. SHAHRUL PESHAWAR says:

    Bukan kacang sebarang kacang
    Kacang melilit si kayu jati
    Bukan datang sebarang DATANG
    Datang membawa hajat di hati

    saya rasa perenggan ke tiga tu tersilap taip

  2. Haniey says:

    hai shahrul, terima kasih kerana menegur kesilapan saya tu..dah betul kan pun 🙂

  3. naz says:

    pandainyer pantun….

  4. fAtiN says:

    hm..nape xleh nk copy..sy nk copy n paste utk wt rjukan nnt..nk gne kt skul..huhu..nway,it’s nice..keep it up !!

  5. azy says:

    pandainyeeer berpantun leh ajar kitee x????nak ambik tuk wak rujukan leh x???

  6. emma says:

    nape shahrul cakap silap……
    kan da btul sbb die guna rima ‘ang’
    bukan ‘tang’

  7. emma says:

    hani pandai la awk wat pantun….
    nanti kite nak copy tuk pertandingan…
    lau menang kite kongsi la….hehehe……

  8. FARAH says:

    bestnye ada web camni..
    aku leh jugak cari2 idea nak rangkap pantun bila ader mjlis..
    huhuhu..kadang2 bila nak kena pikir sendri blur gak..
    tq laa kat korg sbb mewujudkan web2 gini..
    bleh la tolong org macam aku nih..
    pastu bleh trus menghidupkan tradisi..
    tahniah2

  9. adibah says:

    saya mencari pantun lama yang ada menyebut perkataan nenas atau nanas, kalau boleh dapatkan penulisnya sekali

  10. mat4nira says:

    Perghhhh…best nie….tq ek….

  11. shahril says:

    bleh tak kongsi idea pantun yang boleh cerita kan tentang negeri melaka… ataupun pantun yang boleh ceritakan pembukaan negeri melaka

  12. sukmarindu says:

    cempaka sari seri jambangan
    subur tumbuhnya penuh merimbun
    adat dikelek dibuang jangan
    teras budaya turun temurun

  13. abry says:

    Baru kembang bunga seroja,

    Sudah ada orang mencuri;

    Besar-besar istana raja,

    Kecil-kecil pondok sendiri

    APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN PANTUN INI. ADAKAH YE BERMAKSUD SEBERAPA BESAR ATAU SEBERAPA INDAHNYA TEMPAT ORANG TAPI LEBIH BAIK DAN LEBIH BAHAGIA DITEMPAT KITA SENDIRI

    • emjay says:

      baru jumpa laman ni..saja cuba2..

      santun berbalas sekadar hiasan
      kasut berkilat wajahnya diri
      pantun diatas sekadar kiasan
      maksud tersirat dibawah ini

      indah seroja kembang bergaya
      mungkin terasa mudah dicuri
      istana raja lambang yang kaya
      miskin merasa rendahnya diri

      secawan bunga selasih
      sekian terima kasih…hehe

    • fadzilah says:

      maksud pantun: walaupun istana raja besar,cantik, semua ada tapi raja yang punya…tentu ada peraturan dan batasan yang penting kepunyaan orang lain. pondok sendiri mungkin berupa rumah tanpa mengira jenisnya walaupun mungkin kecil bagi sesetengah orang dan banyak kekurangan tapi apabila hak atau kepunyaan kita sendiri tentulah lebih baik/selesa/bahagia dsb…wallahuaklam..

  14. eyra94 says:

    rangkap pertama,adat pesaka atau adat pusaka????

  15. zuera says:

    sesape yg sudi leh ak tlg sya buat pantun bertemakan budi bahasa,ada pertandingan ni

  16. zuera says:

    nak 3 pantun.pls2

  17. Ca'eir says:

    Orang lama kalau ikut adat nak kahwin mesti ada berbalas pantun.. Sekarang mana nak cari koleksi pantun2 macam tu ye?

  18. ayu says:

    mcm mne nk cri pantun untuk malam berinai ek?
    dh puas mencari tp xjumpa…
    harap kwn2 dpt membantu..
    coz sy nk gunakannya untk hari perkahwinan

  19. emjay says:

    Santun sehari duduk bertapa
    Terpecah cawan tika berdiri
    pantun dicari tidak berjumpa
    cubalah tuan reka sendiri

    Daun palas sama ditekap
    perdu pohonnya seakan keladi
    tahu asas rima dan rangkap
    tentu pantunnya akan menjadi

    dalam hati nak tebang gaharu
    tak daya cuba kat serai
    salam dari orang baru
    tak caya cuba le try…hehehe

  20. Fara Nsr says:

    best sgt ade pantun ni coz leh le menumpang pandang2…jeling2…utk mjls..

  21. saya says:

    salam. ada tak pantun untuk menghubungkan kembali hubungan sanak saudara. Pasalnya ada sedara mara yg dh x bertegur sapa. padahal waris belaka

  22. -|No~Name|- says:

    Makasih banget pantunnya..

  23. Adit says:

    Makasih buat pantunnya. Tapi, koq di blog lain juga sama persis ya???

  24. ajeng says:

    trma kasih yae tas pantun-Nya dapat membantu tugas sya!!!!!!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: