Sebuah Pertanyaan ~ Anna Abadi

Aku tak tahu perjalanan hidupmu
terlalu setianya kau pada rahsia
apa yang kutahu
adalah apa yg kau pamerkan sekarang
waktu silammu masih selingkar rahsia
tak dapat kuteka apa yang bermain difikiranmu

Tak pernah kau bercerita
tentang sejarah hidupmu
kau enggan menjawab pertanyaan ikhlasku
membiarkan aku dengan seribu persoalan
tanpa jawapan yang pasti
aku tak berdaya mendesakmu lagi

Apa yang hanya kau luahkan
hidupmu tak seindah mimpi
perjalananmu penuh liku
kau tak mahu menoleh lagi
pada hari-hari semalam
niatmu kini hanya memandang hari esok
dan menebus kesilapan lalu
membuktikan sesuatu yang jitu

Tanpa ulasan lanjut
kau kembali membisu
setiap kali kubertanya latar hidupmu
kau hanya geleng kepala
apabila kuajukan tentang keluargamu
ada airmata bergenang
namun kau paksa dirimu bertahan
agar ia tak tumpah membasahi pipimu
penderitaan terlukis pada wajahmu
matamu terpamer kelukaan
saat itu aku tahu
kau benar-benar menyimpan rahsia
dan kau tak ingin membicarakan
walau pada sesiapa
walau pada diriku…

Kini kumengerti
aku tak akan bertanya lagi….
Nukilan:
Anna Abadi
2 September 2003

Tinggalkan Jawapan

