Advertisements
 

Cintaku Jauh Di Pulau ~ Chairil Anwar

Cintaku jauh di pulau,
gadis manis, sekarang iseng sendiri

Perahu melancar, bulan memancar,
di leher kukalungkan ole-ole buat si pacar.
angin membantu, laut terang, tapi terasa
aku tidak ‘kan sampai padanya.

Di air yang tenang, di angin mendayu,
di perasaan penghabisan segala melaju
Ajal bertakhta, sambil berkata:
“Tujukan perahu ke pangkuanku saja,”

Amboi! Jalan sudah bertahun ku tempuh!
Perahu yang bersama ‘kan merapuh!
Mengapa Ajal memanggil dulu
Sebelum sempat berpeluk dengan cintaku?!

Manisku jauh di pulau,
kalau ‘ku mati, dia mati iseng sendiri.

Chairil Anwar
1946

Advertisements

10 Responses to Cintaku Jauh Di Pulau ~ Chairil Anwar

  1. windy says:

    ini puisi chairil yang pertama aku baca waktu SMA. mulai hari itu aku suka b9t sama chairil.. Bener2 menyentuh..

  2. rizky echizen says:

    iyunz. chairil anwar emank keren bgt!

  3. zyyzxx says:

    puisi ini aku baca bila aku sedih.. dan pasti bertambah sedih.. meresap ke jiwa..

  4. a.istiyawan says:

    ini sebuah puisi yang sngat mengiris batin dan nurani siapa aja yang mmbaca. kita akn hanyut dlm kesedihan karena cinta yang tak sampai atau cinta yg terpisah oleh jarak

  5. Lady Dea says:

    Memang beNer,, kLo pUisI ini tuH NyeNtuh banGet d Hati !!! stIap kaLi d baCa… paSti deCh,, pHa’Lg skRg akU udaH bIsa NyanyiIn pUisI,, daN pUisi ini meNjadi’kHan skLh kU_ sbGy juARa !!

  6. dwi rahmadiah says:

    bagus bgt puisi ny …
    menyentuh soalnya sama seperti aku sekarang yg cinta ny ajuh di pulau ,,,!!!

  7. rosna says:

    kasih tak sampai!mungkin Tuhan sudah sangat merindukan.

  8. sami says:

    puisinya menyentuh banget… kasih yg gak kesampean…

  9. phriezmha says:

    subhanallah bgus bngt

  10. wow belom di artiin ajj udah bikin sedih apa lagi klo di artiin pake kbbi(kamus besar bahasa indinesia)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: