Cintaku Jauh Di Pulau ~ Chairil Anwar

Cintaku jauh di pulau,
gadis manis, sekarang iseng sendiri

Perahu melancar, bulan memancar,
di leher kukalungkan ole-ole buat si pacar.
angin membantu, laut terang, tapi terasa
aku tidak ‘kan sampai padanya.

Di air yang tenang, di angin mendayu,
di perasaan penghabisan segala melaju
Ajal bertakhta, sambil berkata:
“Tujukan perahu ke pangkuanku saja,”

Amboi! Jalan sudah bertahun ku tempuh!
Perahu yang bersama ‘kan merapuh!
Mengapa Ajal memanggil dulu
Sebelum sempat berpeluk dengan cintaku?!

Manisku jauh di pulau,
kalau ‘ku mati, dia mati iseng sendiri.

Chairil Anwar
1946

10 Responses to Cintaku Jauh Di Pulau ~ Chairil Anwar

  1. windy berkata:

    ini puisi chairil yang pertama aku baca waktu SMA. mulai hari itu aku suka b9t sama chairil.. Bener2 menyentuh..

  2. rizky echizen berkata:

    iyunz. chairil anwar emank keren bgt!

  3. zyyzxx berkata:

    puisi ini aku baca bila aku sedih.. dan pasti bertambah sedih.. meresap ke jiwa..

  4. a.istiyawan berkata:

    ini sebuah puisi yang sngat mengiris batin dan nurani siapa aja yang mmbaca. kita akn hanyut dlm kesedihan karena cinta yang tak sampai atau cinta yg terpisah oleh jarak

  5. Lady Dea berkata:

    Memang beNer,, kLo pUisI ini tuH NyeNtuh banGet d Hati !!! stIap kaLi d baCa… paSti deCh,, pHa’Lg skRg akU udaH bIsa NyanyiIn pUisI,, daN pUisi ini meNjadi’kHan skLh kU_ sbGy juARa !!

  6. dwi rahmadiah berkata:

    bagus bgt puisi ny …
    menyentuh soalnya sama seperti aku sekarang yg cinta ny ajuh di pulau ,,,!!!

  7. rosna berkata:

    kasih tak sampai!mungkin Tuhan sudah sangat merindukan.

  8. sami berkata:

    puisinya menyentuh banget… kasih yg gak kesampean…

  9. phriezmha berkata:

    subhanallah bgus bngt

  10. ilham rama dhani berkata:

    wow belom di artiin ajj udah bikin sedih apa lagi klo di artiin pake kbbi(kamus besar bahasa indinesia)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: