Petikan Syair Dagang ~ Hamzah Fansuri

Hai sekalian kita yang kurang
nafsumu itu lawan berperang
jangan hendak lebih baiklah kurang
janganlah sama dengan orang

Amati-amati membuang diri
menjadi dagang segenap diri
baik-baik engkau fikiri
supaya dapat emas sendiri

~Hamzah Fansuri

(Petikan Syair Dagang)

6 Responses to Petikan Syair Dagang ~ Hamzah Fansuri

  1. windy saputra: berkata:

    syair hamzah fansuri bagus-bagus!!!!!

  2. mimi farliza berkata:

    ada maksud yang tersendiri

  3. KAARISHITAM berkata:

    aku menjunjung adat walau berkasih berhempas pulas,
    aku memandat adat walau duniaku gelap gelita,
    aku berteman sunyi walau kelilingi aku para pemdomba,
    aku berberkasih sunti walau ribut walau mimpi.

  4. vinesh berkata:

    syair yg terbaik di dunia…

  5. cikgu yusof Sik berkata:

    Biar patah dahan nan lama, namun yang tumbuh tetap mampu berjasa. Biar robek budaya bangsa, tapi lipatan ceritera lama memahat masa. Kitalah pewarisnya, andalah pengemudinya, teruskanlah kemurnian ini, agar kita bisa menjadi pamung dunia bangsa.

  6. Chaerudin W. berkata:

    Kok cuma petikan? Syair Hamzah yg lengkap ada tak?

Tinggalkan Jawapan

