Masyarakat Islam Idaman ~ Hj Asaari Mohamad

Aku inginkan umat Islam kembali takut dan cintakan Tuhan
Kerana kekuatan kita adalah pada Tuhan
Tuhan adalah segala-galanya buat umat Islam
Aku rindukan perpaduan umat Islam yang tidak kunjung tiba
Kerana perpaduan salah satu daripada kekuatan umat Islam
Aku mengimpikan umat Islam hidup berkasih sayang, rasa bersama dan bekerjasama
Bertolong Bantu, tahu-menahu, bela-membela, di sinilah keselamatan, kebahagiaan dan keharmonian umat Islam
Aku mengharapkan bilakah orang-orang kaya umat Islam menjadi bank kepada masyarakatnya
Di sinilah rahsianya lahir kasih sayang dari orang miskin kepada orang-orang kaya
Supaya yang miskin dan yang kaya tidak ada jurang
Agar hilang hasad dengki dari orang miskin kepada orang kaya
Dan orang kaya pula lahir timbang rasa dan jadi pembela
Dan juga orang kaya adalah menjadi tonggak masyarakatnya
Aku bercita-cita ulama menjadi obor kepada kehidupan umat Islam
Mereka adalah penyuluh jalan di malam yang gelap gelita dengan kezaliman, kemunduran dan kesesatan
Aku mengharapkan mereka ulama tidak hanyut bersama oleh orang ramai yang dihanyut oleh cintakan dunia
Ulama adalah ikutan, contoh, suri teladan buat umat manusia terutama umat Islam
Kalau ulama rosak, tidak berperanan, rosaklah pembesar-pembesar dan rakyat jelata
Dunia akan menjadi huru-hara, porak-peranda, kemungkaran akan bermaharajalela di dalam kehidupan manusia
Aku mengangan-angankan bilakah pemuda-pemudi yang menjadi tiang negara, berakhlak mulia, pemalu, bersopan-santun, memberi tenaga kepada agama, bangsa dan negara
Mereka adalah asset negara
Mereka juga adalah benteng pertahanan agama, bangsa dan negara
Mereka juga adalah pemimpin pelapis selepas pemimpin yang ada
Aku sangat mengkehendaki agar orang miskin berlaku sabar, tidak keluh-kesah, tidak meminta-minta dan tidak hasad dengki dengan orang kaya dan yang berada
Aku rindukan cerdik pandai membangun dan membuat kemajuan, tidak mementing diri
Mereka dapat membangunkan tamadun material untuk kemakmuran
Seperti juga ulama dapat membangunkan tamadun rohani untuk keselamatan, kasih sayang dan keharmonian
Alangkah indahnya hidup seperti semua golongan tadi takut dan cintakan Tuhan dan berperanan di dalam kehidupan
Kalau terjadi yang aku impikan, maka jadilah dunia ini syurga sebelum Syurga
Alangkah indahnya kehidupan ini
Aku tidak tahu bilakah agaknya akan terjadi
Tuhan sajalah yang tahu

Nukilan:
Ustaz Hj Asaari Mohamad
29.11.2004
Menjelang tidur

Tinggalkan Jawapan

