Terima Kasih Guru

TERIMA KASIH GURU
(Sempena Hari Guru 2009)

Terima kasih guru
yang mengajarku dulu
membawaku ke ladang-ladang
ilmu
dengan sabar tak kenal jemu
kini kupetik buah kejayaan itu
dari pohon jasa seharum narwastu.

Terima kasih guru budiman
yang merungkai erti kehidupan
menanam benih-benih kemanusiaan
memadam puntung-puntung
kesombongan
bagai bintang di kegelapan malam
di tengah lautan jadi pedoman.

Terima kasih guru jauhari
yang membugar perkebunan budi
lembut menyiram akal pekerti
tekun menyemai mulia peribadi
jasa baktimu terhampar pasti
moga Tuhan sentiasa memberkati.

Terima kasih guru tercinta
menyahut cabaran semangat perkasa
memperkukuh iltizam membina bangsa
gelanggang pendidikan diri diperhamba
modal insan dijana dipelihara
melahirkan pemimpin memacu negara.

Zolkifli Alib
SMK Bandar Kota Tinggi, Johor.

72 Responses to Terima Kasih Guru

  1. narissa berkata:

    Salam…..

    Saya ingin memohon kebenaran adik Zolkifli Alib dari SMK Bandar Kota Tinggi untuk menggunakan sajaknya yang bertajuk Terima Kasih Guru untuk kegunaan majalah sekolah saya.
    Nama asal dan sumber akan dikekalkan.

    Terima kasih.

  2. SOFEA berkata:

    ur sajak sgt kreatif.dpt bagi smgt pd org yg membacanya.teruskan usaha adik mencipta sajak yg lebih menarik.

  3. amir berkata:

    Salam. Mohon kebenaran daripada saudara untuk saya deklemasikan sajak ini sempena perayaan hari guru.Terima kasih.

  4. BUDAK KAMPUNG berkata:

    SALAM.. KENA BAYAQ ROYALTI PADA TUKANG CIPTA SYAIR/PUISI TU. SURUH ADMIN BUAT TABUNG… SAPA-SAPA NAK GUNA UNTUK CETAKAN KA, LISAN KA DAN LAIN-LAIN HULUQ LA SKET KAT PENCIPTA DIA.. ADMIN PERLU AMBIL BERAT NIH… AMANAH.. SAJA KOMEN.

  5. anderson berkata:

    salam. mohon kebenaran untuk menggunakan sajak saudara.terima kasih

  6. Jihan berkata:

    mohon guna sajak untuk hari graduasi…tq

  7. muhammad shuib berkata:

    benarkan saya gunakan sajak ini untuk guru saya ye!

  8. yun berkata:

    hye..ble skali baca,mmg dah tepat mengusik naluriku as seorg insani…tahniah pd awk coz brjaya terokai sgala rasa ht dan dluahkan dlm kata yg puitis..izinkan sy dklamasikan kata2 ni pd hr prpisahan lect sy di kolej..

  9. nur hidaya berkata:

    assalamualaikum. saya memohon kbnaran untuk mngunakn syajak ini

  10. hi berkata:

    mohon kebenaran untuk menggunakan sajak ini…..

  11. siti mariam berkata:

    maaf…mohon nak mendeklamasikan sajak ini untuk guru ku yang tercinta

  12. Aina Liyana berkata:

    salam..best sangat bace sajak ni..sy nak minta kbenaran tok gne sajak ni semperna hr perpisahan pengetua sy..tq.

  13. mairah adriena berkata:

    salam,sy mohon kebenaran nak gna sajak ni….sempena anugerah cemerlang kt skula sy..tq

  14. Ain Khaliqa berkata:

    askum, mohon kebenaran nk gn sebahgian sajak ni dalam kad jemputan hari guru kt sklah sy tq

  15. NOORMAN FARID BIN MOHAMMAD NOOR berkata:

    SAJAK ANDA SUNGGUH MENARIK.
    Jika tidak keberatan mohon keizinan untuk ku baca sempena hari guru nanti. ohon izin

    sekian terima kasih.

  16. eja berkata:

    menusuk kalbu…saya pun nak mohon guna sajak ni untuk kad buat pendidik saya

  17. zila berkata:

    salam….

    hye akak..saya nak mohon guna sajak nie tuk persembahan hari guru nanti…..terima kasih

  18. bibah berkata:

    salam muhibbah…
    mohon kebenaran u mnggunakan sajak ini….shukran ya zilan sahabat..

  19. an... berkata:

    minta izin nak gnakan syair nie kat ari gru skol sye nnti….trimas2…

  20. lady gaga berkata:

    you so good,i can use this pantun for my karangan

  21. lady gaga berkata:

    sibuk je org yg nk gna sjak ni kacuali sya…!!!!!

  22. ohhhh..saya boleh buat persembahan kpada guru2 sempena hari guru 2010..yea….tq all…

  23. athyrune berkata:

    pinjam puisi leh.jasa anda amat dihargai

  24. athyrune berkata:

    pinjam puisi leh?puisi awk best.thenx

  25. nayze berkata:

    salam..first of all, ur sajak so nice….saya ingin memohon menggunakan sajak…

  26. ROZITA berkata:

    mohon utk anak sy bacakan sajak ini sempena hari guru..TQ

  27. cikgu.. berkata:

    mohon izin utk deklamasikan sajak ni utk hari guru thn ni..

  28. TAYLOR SWIFT berkata:

    I Like your pantun ,but i’m not understand whats the mean..then i want this pantun do it in English(UK)..
    THANK YOU..

  29. haziqah berkata:

    rase nak jumpe cikgu darjah 1,2and 3
    6 tahun…

  30. srielfi berkata:

    nk mintak kebenaran utk membaca puisi ini pd sambutan hari guru

  31. Rei Hino berkata:

    saya sangat suka sajak ni.. ^^

  32. pinkgurlz.. berkata:

    mohon kebenaran untuk mengunakan syair ini untuk ucapan semperna hari guru…
    kebenran Zolkifli Alib amat dihargai…
    terima kasih…=)

  33. samir berkata:

    Tahniah ! hebatnya sajak anda. izinkan sy guna sajak utk bina jatidiri sy & ank didik. trimas.

  34. Fan Ray Aun berkata:

    Saudara Zolkifli Alib dari SMK Bandar Kota Tinggi, Johor.

    Bolehkah saya mengguna pantun saudara untuk ucapan saya sempena perayaan Hari Guru 2010 di Sekolah saya (Sekolah Menengah Katholik, PJ).

    Nama saudara akan saya sebutkan dalam ucapan saya.

    Terima Kasih!

  35. merry berkata:

    bgi aku.. guru tuh sanagt berjasa soalnya… klo g ada guru.. mungkin kta tdak bisa belajar dan menuntut ilmu tinggi

  36. aini berkata:

    izinkan sy guna puisi ini..sgggh menyentuh hati

  37. Rhea berkata:

    Salam. Mohon kebenaran menggunakan sajak ini dalam folio Kajian Tempatan saya.

  38. Nur Ain Bte Samad berkata:

    ur………..sajak nie sgguh mnyentuh prasaan org yg mmbacanya.kREATIF sgguh pnulisnya.Bagi sya guru sgguh mulia.Smemangnya sajak ini sgt sesuai untuk guru yg banyak brjasa kpd kita.

  39. Razin Iskandar berkata:

    mohon kebenaran menggunakan sajak di atas untuk majlis jamuan sekolah.. harap diizinkan..!!

  40. mahani aprilia berkata:

    keren abizZ…….

  41. haryani berkata:

    mohon untuk anak saya gunakan sebagai latihan Bahasa dalam kelas.Terima kasih,minta halal.

  42. nur izzah berkata:

    saya nak minta izin untuk menggunakan sajak ini unuk hari perpisahan guru nanti.

  43. suria berkata:

    izinkan saya guna sajak nie utk majlis persaraan pen kanan.

  44. husna berkata:

    assalamualaikum…izinkan sayer nak persembahkan sajak ni untuk ari guru…..tapi ckit2 jer larr…yang len tu saya gubah sendiri

  45. Ria junita berkata:

    jika ada waktu ajarkan kami seca langsung membuat puisi dan tata cara buat puisi yang baik dan menarik hati….

  46. sabrina berkata:

    saya mntak kbenaran nak gna sjak nhe tuk ari gru nnti ble tak??

  47. cikgu mukrimah berkata:

    Mohon keizinan untuk guna sajak ini sempena hari guru nanti . TQ

  48. muhammad nazreen berkata:

    sajk ke syair ni………..boleh buat persembahan hari guru nanti

  49. wanira berkata:

    mohon guna sajak ini sempena ari guru ni…terus berkarya….

  50. zaidi smk bandar,form6 berkata:

    harap semua maklum,,pencipta sajak ini (terima kasih guru)-encik zulkipli bin alip (cikgu zul)adalah seorang guru kanan,dan sekarang sebagai penyandang pengetua smk bandar kota tinggi,johor-2011 ,,,,,saya adalah salah seorang murid nya,,beliau bukan pelajar,,tapi tenaga pengajar,,,

  51. tasha berkata:

    selamat hari guru………….

  52. KAK LONG berkata:

    minta izin guna sajak ini untuk sambutan hari guru

  53. adanama berkata:

    hebat

  54. Rhee berkata:

    Ajarin dooongggggggg!!!!!!!!!!

  55. Cikgu Zol SMKB berkata:

    Terima kasih yang sudi menggunakan sajak saya.
    Cikgu Zolkifli Alib (SMK Bandar Kota Tinggi)

  56. salmie berkata:

    as salam, mohon kebenaran utk gunakn sjk ini utk hr persaraan guru. terima kasih

  57. nora berkata:

    Salam…..mohon kebenarn guna sajak cikgu…semua akan dikekalkan….

  58. ahmad rahmani berkata:

    Mohon izin untuk ambil sajak ini, semoga Allah memberkati cikgu zolkifli dengan berkongsi sajak yang sangat bagus ini..

  59. Putri berkata:

    Salam , mohon kebenaran untuk ambil sajak ini . terima kasih ..

  60. nurul afiqah berkata:

    salam……
    saya ingin meminta izin untuk mendeklamasikan sajak awak yg bertajuk terima kasih guru….
    harap awk izinkan……:)

  61. syiqa berkata:

    pantun yang menarik sekali… mohon menggunakan pantun ini untk guru saya ya.. terima kasih :)

  62. RIS berkata:

    pantun yg bessssss………
    t.u because i use this pantun to my give teacher………..

  63. azza berkata:

    mohon share ye, trm kasih byk.

  64. Kitty Tutty berkata:

    Mohon digunakan utk PdP saya…terima kasih.

  65. eiman berkata:

    punda

  66. mus berkata:

    Salam.mohon kebenaran untuk menggunakkan sajak ni

  67. […] Terima kasih guru | dunia penyair ~ himpunan puisi klasik […]

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 123 other followers

%d bloggers like this: