Pantun Kanak-Kanak

Anak rusa nani
Baru kembang ekor
Apa dosa kami
Lalu tidak tegur

Buai laju-laju
Sampai puncak sana
Apa dalam baju?
Sekuntum bunga Cina

Timang tinggi-tinggi
Sampai cucur atap
Belum tumbuh gigi
Pandai baca kitab

Ayam kedek-kedek
Beri makan padi
Abang sayang adik
Mesti ajar mengaji

Burung kenek-kenek
Hinggap bawah batang
Apa pesan nenek
Cepat-cepat pulang

Pok amai-amai
Belalang kupu-kupu
Bertepuk adik pandai
Malam nanti upah susu

Susu lemak manis
Santan kelapa muda
Adik jangan menangis
Emak banyak kerja

Air pasang pagi
Surut pukul lima
Bangun pagi-pagi
Siram pokok bunga

Pokok bunga melur
Tanam tepi batas
Itik dah bertelur
Ayam dah menetas

Lompat si katak lompat
Lompat dalam perigi
Cepat adik cepat
Pergi mandi cuci gigi

Lompat si katak lompat
Lompat di tepi pagar
Sekolah lekas dapat
Dan mesti rajin belajar

Lompat si katak lompat
Lompat di air tenang
Pergi sekolah cermat
Emak bapa hati senang

Lompat si katak lompat
Lompat di rumput muda
Belajar kuat-kuat
Buat ilmu hari tua

Anak lembu merah
Tambat di pokok asam
Adik kena marah
Tarik muka masam

Burung Kakak Tua
Hinggap  di jendela
Nenek sudah tua
Giginya tingal dua

Burung Kakak Tua
Ada anak empat
Nenek sudah tua
Jalan pakai tongkat

Burung Kakak Tua
Bersarang celah batu
Badan sudah tua
Gigi jarang sana satu

Durian atas titi
Pisang dalam dulang
Sukanya rasa hati
Abang sudah pulang

Anak kumbang jati
Suka korek tiang
Senang rasa hati
Emak sudah pulang

Geylang si paku Geylang
Geylang si rama-rama
Pulang marilah pulang
Marilah pulang bersama-sama

Ayun anak ayun
Ayun hujung serambi
Bangun adik bangun
Jangan tidur tinggi hari

Oh bulan mana bintang?
Atas puncak kayu ara
Oh tuan mana hilang?
Dalam dapur atas para

Buai kaduk-kaduk
Kaduk naik ke rimba
Panjang janggut datuk
Buat tali timba

——————————


Panduan Cari Duit Kahwin. Sila klik sini.


Panduan Memikat Jejaka. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Panduan Cinta Untuk Lelaki. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Rahsia Doa Pengasih. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Panduan Kuruskan Badan. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Rahsia Tarikh Lahir. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan. Nak tau, sila klik sini.

31 Responses to Pantun Kanak-Kanak

  1. aminah berkata:

    setiap pantun diserta sekali dengan maksudnya.

  2. muza berkata:

    saya sedang himpun n cari puisi kanak-kanak sekadar untuk menyiapkan tugasan. x dpt nak share banyak coz sy pun sedang belajar untuk memahami puisi kanak-kanak.

  3. syakira(ira) berkata:

    Saya seorang guru pantun dan sajak.sedikit2 saya tahu pantun dan sajak pula tidak tahu kerana ia susah hendak dipikir kan .mmmm…tapi sekarang dengan dunia penyair hidup saya berubah..pantunnya best sajaknya pula sudah saya hafalkan …kalau ada apa2 yang hendak tanya saya sila ke tinggalkan jawapan..hehehe

  4. syakira(ira) berkata:

    aminah hendak tanya soalan?
    umur aminah nie berape?
    nama panjang cikgu ialah norsyakira amira binti kashim
    panggil ira shj

  5. syakira(ira) berkata:

    oo
    hari pon ada tugasan
    tahun enam
    nak cari puisi
    senang sangat nak afalkan..
    hehe
    hati saya tetap di penyair hidup

  6. syakira(ira) berkata:

    hari nie tahun 1.
    bestnyerrrrrrrrrrrrrrrrrr
    saya suka penyair hidfup

  7. effa eriana berkata:

    hai saya suka pantun kanak-kanak

  8. nurul izwani berkata:

    mcm lagu jer pantun ni
    ni lagu ker pantun???
    macam lagu bdk2 waktu saya tadika dulu…

  9. KY Chua berkata:

    Saya copy & paste pantun awak ke blogpost saya.

  10. maria berkata:

    saya cari pantun utk kanak kanak kerana seminggu sekali saya ke sekolah mengajar bahasa melayu utk sessi ‘mother tongue’. anak saya belajar di United nation school dan selalu guru kelas memberi pendekatan dengan menggunakan puisi untuk sesuatu topik. contohnya semester ni mereka belajar gren planet. jadi minggu ini saya mahu mencuba memberi puisi/pantun dalam bahasa melayu pulak. sejak ogos 2008 saya ke sekolah seminggu sekali dan masa selama 45 minit anak saya dah menunjuk minat membaca dalam bahasa melayu…saya bangga.

  11. Nur Shabrinna berkata:

    sedap2 la pantun dier !
    jealous la seyh hahs !

  12. ros(kk) berkata:

    pendapat saya pantun kanak-kanak ini sangat bagus untuk di baca,tahniah……..

  13. Monissha berkata:

    Pada pendapat saya Pantun-pantun yang ditunjukkan itu sangat bagus untuk kanak kanak baca dan mamahaminya. Tahniah dan Terima Kasih

  14. net berkata:

    pantun kanak-kanak memang best.boleh tak terangkan didaktik dalam pantun kanak-kanak ni?

  15. fida berkata:

    pantun kanak2 dapat memberi pengajaran scr tersendiri pada kanak2

  16. muslimah berkata:

    Assalamu’alaikum semua.. subahanallah.. pantun 2 bagus sangat.. ana doakan mudah mudahan kita semua mendapat petujuk dengan kebenaran.. Aminn.. =) senyum selalu semua.. dengan senyuman boleh mengubati hati perit yang terluka dengan niat ikhlas dan bertawakal kepada Allah S.W.T.. Wassalam =)

  17. lampard berkata:

    boleh lah, memang sedap……………………….

  18. lampard berkata:

    beliau memang padai reka syair

  19. famous berkata:

    memang mcm kanak2 btol!
    itulah pantun knak-knak

  20. AINA berkata:

    PANTUN NIE SAYA NAK GUNA UNTUK BACAAN JAWI NANTI.MMM….NK LAWAN MASA 17.4.2010.ST JERRR..HRP BLH BUAT,DOAKANLAH YERRR.

  21. amirah berkata:

    salam. pantun banyak amik dari lagu jekan

  22. Norjannahtul Adnin berkata:

    Nasib baik lah ade pntun cnth kat internet lega lah sngat sbb dpt siap kan tugasan yg ckgu bg…. He3

  23. lina najihah berkata:

    bez~

  24. lina najihah berkata:

    A’AH…LEGA DPAT CIAPKAN TUGASAN CKG….JUZZ COPY PASTE JERK

  25. akma jb berkata:

    bagus adek trskn usha allah sentiasa lindg..

  26. ismahani husna berkata:

    best sungguh pantun ni.kalau boleh nak baca hari-hari. :)

Tinggalkan Jawapan

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 123 other followers

