Pantun Patriotik

Langkah sumbang sindirkan lantai,
   Binasa badan bicara tak kawal,
Pinggirkan ketuanan negara tergadai,
   Hilang maruah bangsa terjual.

Tanah ini Tanah Melayu,
    Pedagang datang ingin berniaga,
Serahkan budi bukan tanahmu,
    Pertahankan negara, pertahankan hak bangsa.

—————————

Pergi ke kedai tergesa-gesa
    Hendak membeli gula Melaka
Malaysia maju rakyat sentosa
    Negara aman bebas merdeka

Sesak sungguh di kaki lima
    Penat berjalan sakitlah peha
Malaysia Boleh slogan bersama
    Asalkan ada daya usaha

Terketar-ketar si penjual roti
    Hendak seberang sebatang titi
Berbudi bahasa hormat menghormati
    Jadilah warga elok pekerti

Pakai TMNEt jalur lebar
   Yuran mahal tak sia-sia
Jalur Gemilang megah berkibar
   Simbol perpaduan rakyat Malaysia

Dapur kotor mahu disental
   Habis tertumpah kuah laksa
Jatidiri hendaklah kental
   Semangat waja membangunkan bangsa

Bahasa Melayu ejaan rumi
    Mula belajar di rumah lagi
Agama Islam agama rasmi
    Rukunegara wajib patuhi

Masuk hutan menembak rusa
   Nikmat rezeki Tuhan kurnia
Marilah bersama membuat jasa
   Malaysia harum di persada dunia

About these ads

44 Responses to Pantun Patriotik

  1. pikech berkata:

    ok…

  2. Thorin berkata:

    man…..it’s so long………i nid it for my oral!!!!!!!

  3. tun nurul dayana berkata:

    bagus tetapi agak panjang.adakah semua ini orang lain pun tahu????tetapi ia nya bagus sekali di cipta.

  4. east berkata:

    panjangnya

  5. Annisa berkata:

    Puisi ini mengingatkanku pada kakekku, seorang tentara yang memerdekakan negara ini

  6. saya berkata:

    panjang jua yo.

  7. natrah berkata:

    best jua pantun ne….

  8. natrah berkata:

    saya nak saln lah
    pakai saya bertandingan……………..

  9. delima berkata:

    scr kseluruhan ok gler… terusksn

  10. farisha berkata:

    hye….u r the bezz but its tooo long…n i need this for my presentation when merdeka next month..

    -keep it up-
    ~farisha~

  11. farisha berkata:

    i like it…

    ~keep it up~

    ~thats good~

  12. zura_pantun berkata:

    salam..
    best nyer pantun ni..
    pandai sungguh pemantun ni membuat pantun..
    doakAN saya menang dalam festivel pantun yer..
    hehehe

  13. ummi berkata:

    oklah…
    tapi yang kali boleh cuba yang terbaik lagi….
    GOOD LUCK……!!!!!!!!!

  14. ummi berkata:

    BAGUS…
    SAYA RASA AWAK PATUT JADI PENYAIR MALAYSIA….

  15. cik maimon berkata:

    bagus ar awk punye pantun..sesuai dgn kerja yg c.gu bg kat sy..akn sy tmpal kat sekolah bg kwn2 sy tgok… k..teruskan..!!!

  16. amarz berkata:

    panjangnya sajak nie……..

  17. aisyah berkata:

    sesuai untuk krja skul sy.tq………………………

  18. farhanah berkata:

    x dew sajak pasal berterima kasih kepada negara ke..???sye nk ary nie,leh…??

  19. KiirO berkata:

    Bueno!!

    Pantun tolong kiiro dapatkan 4.0 dalam ORAL Test

  20. orange berkata:

    salam… pantun ni best… saya pinjam untuk murid deklamasikan sempena sayembara puisi kemerdekaan minggu depan… tq

  21. Syam berkata:

    Nice pantun! sy nak pinjam utk upacara perasmian sambutam merdeka di sekolah sy…
    Terima Kasih!

  22. GOH HOE HOE berkata:

    陽光射照在赤道国土
    Tersinar suria di Khatulistiwa
    云霧彌漫著热带雨林
    Kabus menyelubung rimba
    雞啼鳥叫蝉声起共鸣
    Burung , ayam ,cengkerik bersuara sama
    清醒了这温馨的土地
    Bangkit pagi nusantara Malaysia
    新的一天又正開始 了
    Bermulalah hari yang baru
    大家共祈求國泰民安
    Berdoa supaya Negara makmur sentosa
    大家都期望風調雨順
    Berdoa supaya cuaca baik senatiasa
    日復一日而年復一年
    Setiap hari dan Setiap Tahun
    共同努力也共同歡慶
    Berganding bahu meraikan
    一个美好的马来西亚
    Kecantikan Satu Malaysia
    出现在世界的舞台上
    Wujud di Persada dunia

    珍貴陳舊的照片簿里
    Album Lama yang bernilai
    記錄了先賢走過的路
    Mencatakan perjalanan tokoh kita yang dahulu
    讓人不禁地道出感謝
    Terima kasih saya ucapkan
    不論是晴天或是雨天
    Tak Kisah Hujan atau Cerah
    我们还依然憧憬未來
    Saya pandang jauh ke depan

    大家总相信能夠继续
    Kita berikrar terus
    互相包容又互相欣赏
    Saling menghormati

    互相学习又互相合作
    Saling Mempelajari

    一个美好的马来西亚
    Mengekalkan tarikan Satu Malaysia di Persada dunia
    出现在世界的舞台上

    站在清洁的金沙滩上
    Berdiri di pantai yang bersinar
    我们仰望蔚蓝的天空
    Memandang ke atas langit biru
    再辽望无边境的海洋
    Memandang jauh ke lautan yang luas
    深呼吸过后信心倍增
    Selepas menarik nafas, keyakinan bertambah
    要升得更高行得更远
    terbang tinggi jauh perjalanan

    不論是晴天或是雨天
    Tak Kisah Hujan atau Cerah
    我们还依然憧憬未來
    Saya pandang jauh ke depan
    感恩惜福使我更精进
    Mengenang budi ,Menghargai giat saya maju depan
    世间真善美就在这里
    Segala yang baik dan cantik
    一個美好的馬來西亞
    Terdapat di satu Malaysia

  23. FAIZAL berkata:

    PANTUN TOKOH PJUANGAN ORANG DULU2 ADA X?

  24. ma-e(ghuraba') berkata:

    nie sajak kan?very beautiful,one malaysia…

  25. antOO berkata:

    fush besh glerr r pntn dye…
    spe yg wt neyh???

  26. arman berkata:

    bagus ler…

  27. eLen berkata:

    jangan dulu beli lilin
    kalau masih ada lampu
    jangan pilih orang lain
    kalau masih ada aku

  28. BUDAK BAEK berkata:

    PANTUN PATRIOTIK KENE ADE BANYAK LAGI..
    SENANG BUDAK SKOLA NAK WAT RJUKAN

  29. BUDAK BAEK berkata:

    sayng lau pantun trus tade kat mlsia

  30. eyqa ank ibu berkata:

    pantun byk da ta bes

  31. Cik Lat berkata:

    Bagus pantun ni..Pandai buat..Cuma agk panjang ja..Nak tanya, ada x sajak tentang rukunegara????Saya nak guna utk pertandingan ari Ahad ni..

  32. raikou berkata:

    tq pantun nie bagus kalau bleh masuk kan unsur alam nanti gerenti ayat ngan pantu tu cantik dan pawer tak caye cube try,kali pertame susah sikit la,tapi bile dah biase petik jari jer
    good work all the best

  33. zetysaida berkata:

    erm .. ade tak pantun pasal sayangkan negara berbanding kekasih?

  34. sham berkata:

    Tahniah !!! teruskan usaha ..semuga Allah memberkati usaha mu

  35. sofea berkata:

    Salam sejahtera dan salam satu malaysia. Saya mahu bercakap bahawa pantun ini sangat hebat. Siapakah yang membuat pantun ini? Lihatlah saya di facebook. Terima kasih kerana mendengar ucapan saya.

  36. nurul berkata:

    nak amek pantun nie wat h0mew0rk ley x…????

  37. Miera Tasha berkata:

    sye nak pinjam pantun ni untuk buat prsmbhan hari kemerdekaan

  38. agc sydg sdh berkata:

    i luv you……………

  39. agc sydg sdh berkata:

    i luv you………….

  40. divenes berkata:

    salam satu malaysia. pantun anda sungguh menarik untuk dibaca… saya amat menyukainya.. :D

  41. testing berkata:

    I’ll right away clutch your rss feed as I can’t to find your
    email subscription hyperlink or newsletter service. Do
    you’ve any? Kindly allow me realize so that I
    may subscribe. Thanks.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 123 other followers

%d bloggers like this: