Pantun Klasik Melayu

Anak tiung atas rambutan
Berbunyi bertongkat paruh
Berhenti kapal di lautan
Tiba angin berlayar jauh

Bukit Tinggi boleh didaki
Lurah dalam berkala-kala
Penat kaki boleh berhenti
Berat beban siapa membawa

Kampung Tengah kotanya landai
Permatang guntung ketinggian
Jangan lengah janjikan sampai
Untung-untung berkejadian

Untuk membaca lebih banyak koleksi pantun melayu, sila klik http://penyair.wordpress.com/tag/koleksi-pantun-melayu/

——————————

—————————————————————————————–


Panduan Cari Duit Kahwin. Sila klik sini.


Panduan Memikat Wanita. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Panduan Kuruskan Badan. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Rahsia Tarikh Lahir. Keterangan lanjut, sila klik sini.


Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan. Nak tau, sila klik sini.

Buat Duit Dengan Email
RM5.00 Setiap Kali Rakan Anda Join

Daftar percuma di sini

42 Responses to Pantun Klasik Melayu

  1. ina berkata:

    saya rasa pantun-pantun yg disiarkan adalah bagus

  2. naz berkata:

    saya rasa pantun-pantun nih kene lagi banyak arh..tak cukup saya nak bwat rujukan

  3. izati berkata:

    saya berharap agar pantun2 klasik ini di perbanyak kan lagi..seterusnya di promot kan lagi agar mendapat sambutan di kalangan masyarakat malaysia..

  4. BAGI PENDAPAT SAYA, PANTUN2 INI PERLU LE DIPERBANYAKAN LAGI SEBAB NYE IALAH AKU NAK GUNA WAT PEBENTANGAN,,HEHE……ARAIMAITI

  5. sal berkata:

    semua pantun menarik perhatian saya.. tapi saya ingin mencari pantun yang sesuai untuk pengacara majlis untuk sesuatu acara..ada sesiapa yang boleh membantu?

  6. amal berkata:

    mun tah ada pantun yang menyindir sayang dan jua sindir kesedaran perbuatan seseorang insan

  7. Mass berkata:

    pantun-pantun ni paptu dikekalkan dan ditambah lagi dengan pantun-pantun bertemakan seperti tema sains dan teknologi, perindustrian, bahasa budaya bangsa, patriotik, perindustrian dan sebagainya…. apapun syabas kerana mencipta laman web untuk pantun ni. jasa anda dikenang

  8. Tommy berkata:

    Isinya OK punya, tapi…
    tolong donk, beri tahu saya tentang contoh-contoh dari mantra, bidal, pantun, talibun, gurindam, seloka, syair, kit’ah, gazal, nazam, rubai, masnawi; ode, himne, elegi, epigram, dan satire!!
    Trims.

  9. delima berkata:

    hallllluuuuuuuuu….. sy owang bru.. sy hrp pantun klasik d pbykk lgi..
    sy ni perlu bahan utk wat kajian…

  10. yudios berkata:

    Assalamu’alaikum,
    Saya sangat senang sekali dengan koleksi pantun-pantun yang ada di blog ini. Terima kasih atas ilmunya. Seperinya Saya sekarang berada di Negeri jiran Indonesia (Malaysia). benar kah?
    Salam kenal dari seberang, Saya suka dengan pantun.

  11. Aishah Jamal berkata:

    Tahniah atas usaha anda mengumpulkan jenis-jenis pantun ini serta puisi.
    Ianya boleh dijadikan bahan untuk rujukan generasi akan datang.
    Mungkin saya boleh linkkan web anda diblog saya nanti

  12. Ismail berkata:

    Habis tak manis buah mengkudu
    Mengkudu hidup di kelam hutan
    Payahlah hati perih merindu
    Hati merindu menyeberang lautan

    Pencinta Pantun Melayu, maafkan atas kelataan orang bukan Melayu, yang menulis pantun Melayu ini.

    • M.Jamil Yunos berkata:

      Itulah ratna batu permata
      Cantik dilekat buluh perindu
      Itulah makna jauh dimata
      Namun dekat hati merindu

      Sori Mail saya baru lunsur laman ni namun jawapan pantun ni diharap dapat menghiburkan Tuan

  13. Liza Razdani berkata:

    Saya sangat suka dengan pantun kerana pantun mempunyai unsur-unsur pengajaran.Thank you for all that visit this WEBSITE…….

  14. hira tito berkata:

    cubalah buat pantun daun …. dan memperbanyakkan pantun sikit barulah senang sya buat rujukan

  15. Nurul Eiman berkata:

    Pantun melayu memang sesuai di jadikan panduan dan teladan kepada orang muda.Galakkan lebih banyak penghasilan pantun melayu

  16. nana berkata:

    erm.x dz kz y bknaan sains teknologi

  17. kasim selamat berkata:

    pantun melaya sukar dijumpa,
    jadi kebanggaan raykat jelata,
    itu saja komen hamba,
    patik harap kalian terima.

  18. farha najiha berkata:

    sireh hijau puaka rimba,
    bayu berpupuk meniup kalbu,
    di hati rindu nian menyala,
    selayang kasih pada yang satu.

    • dollah92 berkata:

      aku duduk termenung sendiri,
      ditemani bintang dan bulan berseri,
      hati terpikat dengan bicara budi,
      ungkapan cinta mula bersemi.

    • M.Jamil Yunos berkata:

      Simpan dilaci emas tempawan
      Dari Kudat sigadis belia
      Sungguh suci cintamu puan
      Begitulah adat perawan setia

      Hai Farha Najiha sori saya baru lunsur laman ni
      harap terjawab pantun anda moga menjadi renungan
      hati

  19. farha najiha berkata:

    farha suka pd pantun2 klasik.farha teringin berkongsi idea bersama peminat2 pantun klasik yg lain…

  20. helllo berkata:

    apa apa pantun yang saya rasa bagus, saya akan pilih untuk muka 2 folio tradisional saya. tq..

  21. pantun yang berunsur tradisi lah

  22. haziq berkata:

    banyak juga jenis2 pantun ni…saya da dapat bahan untuk pembentangan…terima kasih

  23. ve berkata:

    sebaiknya tukar tu fikiran biar tambah luas lagi. ocey sory ganglia.ve

  24. Abd Rahman Darus berkata:

    Salam..
    Untuk menghasilkan pantun yang baik, perlu mempunyai beberapa disiplin agar keasliannya dapat dikekalkan. Antara yang paling asas ialah rima akhirnya haruslah a,b,a,b iaitu huruf akhir baris 1 dan 3 sama dan 2 dan 4 juga sama. Tetapi huruf antara 1,3 dan 2,4 tersebut haruslah berbeza. Yang kedua, dua baris yang pertama ialah pembayang manakala dua baris terakhir adalah maksud. jika boleh, biarlah tema antara pembayang dan maksud berbeza agar kelihatan lebih menarik. Biasanya tema bagi pembayang ialah alam. Sekadar berkongsi ilmu..
    – Guru BM

    • mjay berkata:

      kalau tak silap, untuk mencipta pantun, sediakan maksudnya dahulu baru lah cari pembayang nya. pantun tambah sempurna kalau dapat bilangan sukukata yang seimbang… daun 2 s/kata & tahun 2 s/kata…melati 3 s/kata & sehati 3 s/kata, …tul ke cikgu? :)

  25. syaHirah berkata:

    anak betok anak lah cina
    kami berenang di tepi muara
    bukan kutuk tapi hina
    kami cuma main main aje

    • M.Jamil Yunos berkata:

      Ambil pengetuk harus beringat
      Takut terkena susah jadinya
      kalau kutuk tak berapa sangat
      Tapi menghina parah adanya

      hai syahira maaf ye gurau-gurau je, saya bari masuk laman ni harap terhibur ya….

  26. norfidah berkata:

    salam perkenalan dari saya.saya baru mula melayari laman ini. ini pula pantun saya;
    makan cempedak sorok-sorok
    jangan biarkan perangai yang burok
    ok tak? saya baru nak berlatih berpantun,lama tak berpantun dah hampir 5o tahun lamanya.

    • mjay berkata:

      resah dan pilu jangan meragan
      unjukkan sikat sama berandam
      usah lah malu jangan lah segan
      tunjukkan bakat lama terpendam

      silakan……

      • M.jamil yunos berkata:

        Hasrat madah mahu berkasih
        Sayang nya ia tidak memandang
        Lama sudah kurendam selasih
        Sayang nya ia belum mengembang

        masih budak-budak ni hehe….

  27. izzah berkata:

    saya rasa pantun nie kne dlam 4perengan ke ..klau boleh ubah la ye /..

  28. dayah berkata:

    ia terlalu sikit..
    dan sepatut nye 4 perengan…
    betul ckp izzah…

  29. donny berkata:

    rmah sajik d ateh bukik
    den psang kro2
    anak gdih buncik2
    wak ank pnyo krjo.,.,.

    jlan2 k aia angek,.,.
    nampak bungo di tangah tabek.,.,.,
    asa ,lai mati d ujung pe2k.,..
    asal khan kto dpek btenngek.,.,.,

  30. amOi84 berkata:

    sy ada serangkap pntun yg xseberapa.. dpt idea tgh malam…

    Padi menguning di tengah sawah,
    Dihinggap pula burung kedidi,
    Jika ada silap dan salah,
    Kami menyusun sepuluh jari…

    sOri, tgh mncari idea utk pntun2 klasik.. :)

  31. amOi84 berkata:

    muncul lg idea utk pmbuka acara mjlis..

    Kuntum melati tumbuh melata,
    Sayang merbah di pOhon cemara,
    Assalamualaikum mulanya kata,
    saya sembah pembuka bicara…

    hOpe dpt kOngsi idea ngan viewers n dpt idea br lg.. ;p

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 113 other followers

